Najczęstsze niezgodności w BRC Food

Najczęściej identyfikowane niezgodności w BRC Food

BRC posiada zaawansowany portal do analizy raportów, z którego można pozyskać mnóstwo danych przydatnych zarówno sieciom handlowym, certyfikowanym zakładom oraz jednostkom certyfikującym.

 

W ostatnio opublikowanym raporcie przedstawiono 10 punktów z normy BRC Food, w których najczęściej stawiane były niezgodności. W analizie uwzględniono 22 tysiące audytów z całego świata.

 

Warto sprawdzić czy w Państwa zakładach produkcyjnych poniższe punkty są na poziomie zgodności.

 

Prawie 4000 małych niezgodności i ok. 100 dużych niezgodności postawiono z punktu:

 

4.11.1 Higiena pomieszczeń i urządzeń

Pomieszczenia zakładu i urządzenia muszą być utrzymywane w czystości i w higienicznym stanie.

 

Na poziomie niecałych 3000 małych niezgodności i kilkudziesięciu dużych postawiono z następujących punktów:

 

4.6.1 Konstrukcja i utrzymanie urządzeń

Wszystkie urządzenia muszą być wykonane z odpowiednich materiałów. Konstrukcja i rozmieszczenie urządzeń muszą zapewniać, że będą one skutecznie czyszczone i utrzymywane.

 

4.4.8 Drzwi (wewnętrzne i zewnętrzne)

Drzwi (wewnętrzne i zewnętrzne) muszą być utrzymywane w dobrym stanie. Minimalne wymagania to:

  • drzwi zewnętrzne i rampy muszą być szczelne lub odpowiednio zabezpieczone,
  • drzwi zewnętrzne do obszarów z otwartymi produktami nie mogą być otwierane w trakcie pracy, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych,
  • jeżeli drzwi zewnętrzne do obszarów z zamkniętymi produktami są otwierane, wówczas należy podjąć odpowiednie działania zapobiegające przedostawaniu się szkodników.

 

4.9.1.1 Kontrola substancji chemicznych

W zakładzie muszą być wprowadzone procesy zarządzania związane ze stosowaniem, przechowywaniem i postępowaniem z substancjami chemicznymi nieprzeznaczonymi do kontaktu z żywnością po to, aby zapobiec zanieczyszczeniu chemicznemu. Procesy te muszą obejmować co najmniej:

  • zatwierdzoną listę kupowanych substancji chemicznych,
  • dostępność kart charakterystyki i specyfikacji,
  • potwierdzenie, że substancja może być stosowana tam, gdzie przetwarzana jest żywność,
  • unikanie produktów o silnym zapachu,
  • etykietowanie i/lub identyfikację pojemników zawierających substancje chemiczne,
  • wyznaczony obszar przechowywania o ograniczonym dostępie, wyłącznie dla upoważnionych pracowników,
  • stosowanie substancji chemicznych wyłącznie przez przeszkolonych pracowników.

 

Między 2000 a 2500 małych niezgodności postawiono z następujących obszarów:

 

4.4.1 Ściany

Ściany muszą być łatwe do czyszczenia oraz wykończone i utrzymywane w stanie zapobiegającym gromadzeniu się kurzu, zmniejszającym do minimum gromadzenie się wilgoci i powstawanie pleśni.

 

2.7.1 Identyfikacja zagrożeń

Zespół HACCP ds. bezpieczeństwa żywności musi zidentyfikować i zapisać wszystkie potencjalne zagrożenia, które mogą pojawić się na każdym etapie w odniesieniu do produktu, procesu i obiektów. Identyfikacja musi obejmować zagrożenia związane z surowcami, zagrożenia wprowadzone podczas przetwarzania oraz te, które mogą przetrwać etapy obróbki, a także uwzględniać następujące typy zagrożeń:

  • zanieczyszczenie mikrobiologiczne,
  • zanieczyszczenie fizyczne,
  • zanieczyszczenie chemiczne i radiologiczne,
  • oszustwo (np. zastąpienie lub celowe/umyślne zafałszowanie),
  • złośliwe zanieczyszczenie produktów,
  • zagrożenie alergenami (patrz klauzula 5.3).

 

W identyfikacji zagrożeń należy również uwzględnić etapy wcześniejsze i kolejne.

 

4.15.1 Magazyny

Procedury zapewniające utrzymanie bezpieczeństwa i jakości produktu podczas magazynowania muszą być opracowane na podstawie oceny ryzyka, zrozumiałe przez odpowiednich pracowników i właściwie realizowane. W miarę potrzeby mogą one obejmować:

  • zarządzanie podczas przemieszczania produktów wymagających chłodzenia lub mrożenia pomiędzy obszarami o kontrolowanej temperaturze,
  • w przypadku konieczności, segregację produktów, w celu uniknięcia zanieczyszczenia krzyżowego (fizycznego, mikrobiologicznego lub alergenami) lub absorpcji zapachu,
  • przechowywanie materiałów nie bezpośrednio na podłodze i z dala od ścian,
  • specyficzne wymagania lub zasady układania, aby zapobiec uszkodzeniu produktu.

 

1.1.2 Kultura bezpieczeństwa żywności

Kierownictwo firmy musi określić i utrzymać klarowny plan rozwoju i ciągłego doskonalenia kultury bezpieczeństwa i jakości żywności. Musi on obejmować:

  • zdefiniowane działania obejmujące wszystkie obszary zakładu, które mają wpływ na bezpieczeństwo produktu,
  • plan działań wskazujący sposób realizacji i mierzenia działań oraz planowane ramy czasowe,
  • przegląd skuteczności zakończonych działań.

 

3.4.1 Audity wewnętrzne

Należy zaplanować program audytów wewnętrznych.

 

Program musi obejmować co najmniej cztery różne daty audytów rozplanowane na cały rok. Częstość audytów musi byś ustalona w odniesieniu do ryzyka związanego z danym działaniem oraz z wynikiem poprzedniego audytu. Wszystkie działania należy poddać audytowi przynajmniej raz w roku.

 

Zakres programu audytu wewnętrznego musi obejmować co najmniej:

  • HACCP lub plan bezpieczeństwa żywności, w tym działania mające na celu jego wdrożenie (np. zatwierdzenie dostawcy, działania korygujące i weryfikację),
  • warunki wstępne (np. higiena, ochrona przed szkodnikami),
  • plany dotyczące ochrony żywności i zapobiegania oszustwom,
  • procedury stosowane do spełnienia wymagań Normy.

 

Każdy audyt wewnętrzny w ramach programu musi mieć określony zakres i uwzględniać określone działania lub część HACCP lub planu bezpieczeństwa żywności.

 

4.11.2 Procedury czyszczenia

Należy posiadać udokumentowane procedury dotyczące czyszczenia i utrzymania budynku, zakładu i urządzeń. Procedury czyszczenia urządzeń przetwórczych i powierzchni mających kontakt z żywnością muszą obejmować co najmniej:

  • odpowiedzialność za czyszczenie,
  • przedmiot/obszar poddawany czyszczeniu,
  • częstość czyszczenia,
  • metodę czyszczenia, łącznie z demontażem urządzeń, o ile jest to wymagane
  • środki chemiczne i ich stężenia,
  • materiały stosowane do czyszczenia,
  • zapisy dotyczące czyszczenia oraz odpowiedzialność za ich weryfikację.

 

Częstość i metody czyszczenia muszą być ustalone na podstawie ryzyka.

 

Konieczne jest stosowanie procedur zapewniających osiągnięcie odpowiednich standardów czyszczenia

 

Podsumowując najwięcej niezgodności zostało postawionych z obszarów higieny i utrzymania pomieszczeń produkcyjnych i magazynowych oraz urządzeń. W niezgodnościach pojawił się również aspekt kultury bezpieczeństwa żywności.

 

Jeśli chcieliby Państwo zgłębić temat kultury bezpieczeństwa żywności to zapraszamy do skorzystania ze szkoleń organizowanych przez ISOQAR. Więcej informacji TUTAJ

 

Skontaktuj się z nami, by uzyskać akredytowany certyfikat BRC Food!

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.