Kluczowe zmiany w BRC Food wersja 9

BRC Food 9 - zmiany i nowe wymagania

Jakie zmiany wprowadzono w BRCGS Food 9?

Wersja 9 Globalnego Standardu Bezpieczeństwa Żywności została opublikowana 1 sierpnia 2022 roku. Zdecydowana większość wymagań pozostała niezmieniona lub w sformułowaniu poszczególnych klauzuli wprowadzono jedynie niewielkie zmiany, w celu zwiększenia ich przejrzystości. Wprowadzone zmiany oraz nowe wymagania odzwierciedlają najważniejsze kwestie dotyczące bezpiecznego produkowania żywności i związanych z tym wyzwań dla przemysłu spożywczego.

 

Wymagania zawarte w najnowszej wersji Standardu stanowią kontynuację i rozwinięcie wcześniejszych wydań, przy zachowaniu ciągłego nacisku na zaangażowanie najwyższego kierownictwa, program bezpieczeństwa żywności, system zarządzania jakością i dobre praktyki produkcyjne. Najważniejsze zmiany obejmują:

 

  • rozszerzenie wymagań dotyczących kultury bezpieczeństwa żywności;
  • zwiększenie nacisku na autentyczność produkowanej żywności;
  • walidację planu HACCP / planu bezpieczeństwa żywności przed wprowadzeniem zmian, które mogą wpływać na bezpieczeństwo produktu;
  • rozszerzenie wymagań dotyczących zatwierdzania i monitorowania dostawców surowców i usług serwisowych;
  • aktualizację definicji procesu zleconego i wymagań dotyczących nadzorowania takiego procesu;
  • wyznaczenie osoby lub zespołu zaangażowanego w ocenę zagrożeń i plan ochrony żywności;
  • nowe wymagania dla kurtyn paskowych, schodów dostępowych i antresoli;
  • nowe wymagania dotyczące urządzeń wykorzystywanych w zakładzie;
  • rozszerzenie wymagań dotyczących przedmiotów i drobnego sprzętu wykorzystywanych w obszarach otwartej produkcji;
  • nowe wymagania związane z właściwym nadzorowaniem i użytkowaniem detektorów rentgenowskich (X-ray);
  • kontakt krzyżowy jako źródło skażenia alergenami;
  • wyznaczenie osoby lub zespołu zaangażowanego w ocenę narażenia surowców na fałszowanie;
  • rozszerzenie wymagań dotyczących laboratoriów wewnętrznych;
  • uwzględnienie paszy dla zwierząt w sekcji dotyczącej produkcji karmy dla zwierząt;
  • rozszerzenie wymagań dotyczących zarządzania surowcami leczniczymi i wyrobami gotowymi w przypadku produkcji paszy i karmy dla zwierząt;
  • wprowadzenie nowej sekcji i wymagań dotyczących wstępnej obróbki zwierząt;
  • postępowanie z produktami lub materiały wykorzystywanymi w zakładzie, które nie są objęte zakresem audytu;
  • nadzorowanie zużycia etykiet;
  • nowe wymagania dotyczące demontowanych ścian w strefach wysokiego ryzyka i wysokiej ostrożności;
  • rozszerzenie wymagań dotyczących systemu CIP w strefach wysokiego ryzyka i wysokiej ostrożności;
  • plan HACCP lub plan bezpieczeństwa żywności dla produktów będących przedmiotem handlu;

 

BRC Food 9 - dostępne opcje auditowe

Ważną zmianą w wydaniu 9 jest również rozszerzenie i wybór dostępnych opcji auditów. Wszystkie poniższe opcje są traktowane jako audity uznawane przez GFSI (Global Food Safety Initiative):

 

  • audit zapowiedziany na miejscu,
  • audit zapowiedziany mieszany,
  • audit niezapowiedziany.

 

Audit w opcji zapowiedzianej może odbyć się w formie tradycyjnej lub jako audit mieszany: najpierw sprawdzenie dokumentacji w formie zdalnej, później audit na miejscu w zakładzie. Audit w opcji niezapowiedzianej może być wybrany dobrowolnie, ale minimum 1/3 lata  jest to opcja obowiązująca każdy certyfikowany zakład (również w przypadku oceny C lub D).

 

Od kiedy zacznie obowiązywać BRC Food 9?

Wersja 9 Globalnego Standardu Bezpieczeństwa Żywności i wszystkie wprowadzone zmiany zaczną obowiązywać od 1 lutego 2023 roku.

 

Szkolenia ze zmian w BRC Food wersja 9

Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat zmian w najnowszym wydaniu standardu BRC Food 9 zapraszamy do udziału w szkoleniach organizowanych przez Akademię ISOQAR. Więcej informacji oraz aktualne terminy szkoleń dostępne TUTAJ.

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.