Wycofania z rynku podmiotów certyfikowanych na BRCGS Food

BRCGS FOOD - wycofanie produktów z rynku

Wymaganie BRCGS Food 3.11.4 mówi jasno, że certyfikowana firma ma obowiązek powiadomić w ciągu 3 dni jednostkę certyfikującą, która wydała certyfikat, o wszystkich poważnych incydentach związanych z bezpieczeństwem żywności, autentycznością lub zgodnością z prawem, w tym wycofania produktu z rynku lub obrotu. A w ciągu kolejnych 21 dni zakład ma obowiązek dostarczyć informacje niezbędne do oceny wpływu zdarzenia na ważność aktualnego certyfikatu. Wśród tych dokumentów muszą się znaleźć co najmniej działania korygujące, analiza przyczyn źródłowych i plan działań zapobiegawczych.

 

Jednostki certyfikujące w 2022 roku zgłosiły do bazy BRCGS 982 wycofania z rynku i 137 incydentów.

 

Wśród wszystkich zgłoszeń ponad 75% stanowiły zgłoszenia ze standardu Food, ponad 16% ze standardu Storage & Distribution.

 

Przyczyny wycofań.

 

Najwięcej powiadomień odnotowano z obszarów:

  • zagrożeń mikrobiologicznych, w tym największy udział był bakterii Salmonella i Listeria monocytogenes;
  • zanieczyszczeń chemicznych, w tym największy udział miały pestycydy, mykotoksyny, metale ciężkie;
  • obecność alergenów, w tym największy udział dotyczył braku deklaracji alergenu na etykiecie oraz zanieczyszczenie krzyżowe.

 

W bazie BRCGS odnotowano również inne przyczyny: zanieczyszczenia fizyczne, w obszarze opakowań lub znakowania, jakości i inne.

 

Kategorie produktowe BRCGS Food z największą ilością wycofań z rynku.

 

W niektórych kategoriach produktowych BRCGS Food odnotowano zdecydowanie więcej zgłoszeń wycofań z rynku niż w innych.

 

Najwięcej zgłoszeń odnotowano w kategorii:

  • 15 - żywność i suche składniki, największy udział miały zanieczyszczenia chemicznie i mikrobiologiczne, opakowania/znakowanie, zanieczyszczenia fizyczne;
  • 03 - surowo przygotowanie produkty mięsne i wegetariańskie, największy udział miały zanieczyszczenia mikrobiologiczne i fizyczne oraz alergeny;
  • 14 - pieczywo, największy udział miały zanieczyszczenia fizyczne i alergeny, opakowania/znakowanie;
  • 07 - nabiał i płynne jaja, największy udział miały zanieczyszczenia mikrobiologiczne i chemiczne oraz alergeny;
  • 10 - dania gotowe i kanapki, desery gotowe do spożycia, największy udział miały zanieczyszczenia mikrobiologiczne, alergeny, zanieczyszczenia fizyczne;
  • 5 - owoce, warzywa i orzechy, kluczowy udział miały zanieczyszczenia chemiczne;
  • 8 - gotowane mięso/produkty rybne, największy udział miały zanieczyszczenia mikrobiologiczne i fizyczne oraz alergeny;
  • 11 - produkty o niskiej/wysokiej kwasowości w puszkach/opakowaniach szklanych/ opakowaniach plastikowych, największy udział miały zanieczyszczenia fizyczne i mikrobiologiczne oraz alergeny;
  • 4 - produkty i przetwory z surowych ryb, największy udział miały zanieczyszczenia mikrobiologiczne i chemiczne;

 

Powyżej wymienione kategorie stanowiły ponad 70% zgłoszonych wycofań.

 

Źródła zanieczyszczeń

 

Źródłami zanieczyszczeń byli głownie dostawcy (ponad połowa zgłoszeń) lub działania w zakładzie (ponad 40%). Dostawcy byli głównymi źródłami problemu w obszarach zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych. W pozostałych obszarach większość zgłoszeń wskazywała jako źródło własny zakład produkcyjny.

 

Jak ograniczyć ilość wycofań?

 

Zakłady produkcyjne mogą ograniczyć ilość zdarzeń poprzez rzetelne wdrożenie standardów na poziomie GFSI takich jak BRCGS Food, IFS Food i FSSC 22000. Podczas wdrożenia i utrzymania systemu warto zwrócić szczególną uwagę na obszar kwalifikacji i oceny dostawców, procedury ochrony przed zafałszowaniem, a także monitorować skuteczność mycia i dezynfekcji zakładu i maszyn. W weryfikacji skuteczności wdrożonych procedur mogą pomóc niezależnie i rzetelnie przeprowadzone audity wewnętrzne, a następnie audity certyfikujące.

 

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać ofertę na akredytowaną certyfikację BRC, IFS, FSSC 22000!

 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat fałszowania i ochrony żywności przed skażeniem sprawdź nasze szkolenie Food Fraud & Food Defense.

 

Jeśli poszukujesz wartościowego narzędzia do usprawniania procesu audytów wewnętrznych skorzystaj z naszego szkolenia Auditor Wewnętrzny BRCGS Food i IFS Food.

 

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.