Zmiany w BRCGS Food Safety wersja 9

Zmiany w BRCGS Food Safety wersja 9

Publikacja BRC Food Safety wersja 9 planowana jest na 1-go sierpnia 2022 roku. Nowe wymagania będą obowiązywać od 1 lutego 2023 roku.

 

Poniżej opisujemy kierunki zmian w dokumentacji BRC Food. Nie jest to ostateczna wersja standardu, dlatego poniższe informacje mogą jeszcze ulec zmianie w finalnej wersji.

 

Sekcja 1- Zaangażowanie najwyższego kierownictwa

W tej sekcji nadal będzie kładziony duży nacisk na kulturę bezpieczeństwa i jakości żywności. Nadal trzeba będzie wykazać wysokie zaangażowanie najwyższego kierownictwa w poprawę kultury. Plan będzie musiał również podlegać przeglądowi raz w roku.

 

Sekcja 2 – Plan bezpieczeństwa żywności

Wymagania dotyczące źródeł informacji wykorzystywanych do opracowania planu bezpieczeństwa żywności zostały poszerzone o wgląd do istniejących planów HACCP, mapy zakładu pokazującej układ pomieszczeń i rozmieszczenie urządzeń, planu zakładu z wyznaczeniem stref ryzyka, a także schematu instalacji wodno-kanalizacyjnej. Schematy przepływu  procesu produkcji będą musiały być aktualizowane nie tylko raz w roku, ale również za każdym razem, gdy nastąpi zmiana mogąca wpłynąć na bezpieczeństwo żywności. Personel sprawdzający zapisy z monitorowania CCP będzie musiał zostać przeszkolony. Dodano nową klauzulę dotyczącą walidacji, która kładzie większy nacisk na sposób kontroli całego planu HACCP.

 

Sekcja – 3 System zarządzania

Rozszerzono wymagania dotyczące samych audytów wewnętrznych, uszczegóławiając, że muszą obejmować również plan kultury bezpieczeństwa żywności i ogólny system zarządzania. W przypadku niezgodności z inspekcji GMP należy rozpisać plan działań naprawczych, a następnie wykazać pozytywny wpływ i poprawę zdiagnozowanych niezgodności.  Planowane jest zwiększenie kontroli dostawców (surowce, produkcja zlecana na zewnątrz i produkty handlowe). Konsultanci zostali określeni jako usługodawca, który również musi być monitorowany. Wymagana będzie procedura bieżącego monitorowania usług świadczonych przez dostawców. Doprecyzowano też definicję podwykonawcy. Sekcja dotycząca działań korygujących i zapobiegawczych została przeformułowana. Procedura zarządzania produktem niezgodnym będzie musiała obejmować również zwrot produktów do zakładu. Lista potencjalnych incydentów zostanie rozszerzona o sytuacje, w których produkt jest zanieczyszczony, a zatem jest niebezpieczny lub nielegalny. Doprecyzowano schemat systemu zarządzania incydentami, aby upewnić się, że testy obejmują pełny przebieg możliwych niechcianych zdarzeń podczas produkcji, nie tylko wycofanie z obrotu lub rynku. Zapisy z incydentów muszą zawierać wystarczającą ilość szczegółów, aby umożliwić jednostce certyfikującej ocenę problemu, które doprowadziły do wycofania.

 

Sekcja 4 – Standardy dotyczące zakładu

Wymagania dotyczące zarządzania gośćmi, osobami spoza zakładu ujęto w nowej, oddzielnej klauzuli. Zespół odpowiedzialny za ochronę obiektu, będzie musiał zostać przeszkolony. Wprowadzono nowe wymagania mówiące o tym, że firmy będą oceniać strefy ryzyka produkcyjnego stosując definicje zawarte w załączniku nr 2 normy BRC. Strefy ryzyka produktu należy również umieścić na mapie zakładu. W strefach gdzie produkt przebywa w otwartej przestrzeni, dodano wymagania dotyczące kontrolowania czystości  podestów nad liniami produkcyjnymi, kurtyn paskowych itp. Woda wykorzystywana podczas produkcji musi być nadzorowana, a schematy instalacji wodno-kanalizacyjnych muszą zawierać informację o źródle wody. Sekcja dotyczącą informacji o wyposażeniu zakładu została przeformułowana. System konserwacji musi obejmować sprzęt mobilny. Firmy cateringowe powinny wziąć pod uwagę ryzyko wystąpienia alergii u personelu. Procedury odnośnie chemikaliów muszą obejmować zarządzanie ewentualnymi wyciekami oraz usuwanie i zwrot przeterminowanych produktów lub pojemników na chemikalia. Drewno mające kontakt z żywnością (tam, gdzie nie można tego uniknąć) musi być kontrolowane, aby upewnić się, że mimo wszystko produkt nadaje się do użytku. Dodano nową klauzulę dotyczącą nadzorowania długopisów, aby umożliwić przypisanie niezgodności w przypadku pominięcia kontroli ciała obcego, co aktualnie nie jest szczegółowo uwzględnione w normie. Wprowadzono nową klauzulę dotyczącą kontroli sprzętu rentgenowskiego. Doprecyzowano klauzule dotyczące magnesów i optycznego sprzętu do sortowania, uszczegóławiając że dotyczy to testowania gotowego produktu. Dodano nowe wytyczne stwierdzające, że wszystkie inne urządzenia do usuwania ciał obcych muszą być również kontrolowane. Odpady w obszarach „otwartego produktu” muszą być kontrolowane, aby zapobiec zanieczyszczeniu. Produkty dla pracowników i przekazywane na cele charytatywne muszą być możliwe do prześledzenia. Klauzula, która mówi, że firmy świadczące usługi magazynowania i dystrybucji muszą przestrzegać tych samych zasad, została napisana na nowo.

 

Sekcja 5 – Kontrola produktu

Dodatkowym wymaganiem będzie posiadanie udokumentowanej procedury rozwoju produktu. Udokumentowana procedura wymagana będzie również do procesu zatwierdzenia grafiki. Zespół ds. oceny podatności na zafałszowanie będzie musiał zostać przeszkolony. Ocena podatności będzie musiała być aktualizowana za każdym razem, gdy nastąpi istotna zmiana. W przypadku stosowania oświadczeń dotyczących metod produkcji, proces produkcji będzie musiał zostać zwalidowany, aby udowodnić, że oświadczenie nie jest naruszone na żadnym z etapów.

Zaktualizowany został rozdział dotyczący kontroli produktów i badań laboratoryjnych. Aby zapewnić, że: procedura obejmuje metody pobierania próbek, limity muszą spełniać wymogi prawne oraz uwzględniać ograniczoną precyzyjność sprzętu pomiarowego. Wymagane będą procedury badań laboratoryjnych, materiały laboratoryjne oraz próbkowanie z linii produkcyjnej będą musiały być kontrolowane. Testy biegłości muszą spełniać wymogi normy ISO 17025. Wytyczne dotyczące karmy dla zwierząt domowych będą rozszerzone, aby objąć również paszę dla zwierząt i w obu przypadkach kontrole będą musiały być zgodne z lokalnym prawem.

Dodano nową sekcję dotyczącą pierwotnego przetwarzania zwierząt.

 

Sekcja 6 – Kontrola procesu

Do listy wymagań dotyczących kontroli procesu dodano warunki przechowywania. Wymagana będzie weryfikacja specyfikacji procesu itp. przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo żywności Wymagania zwiększyły się o schemat śledzenia produktów ubocznych. Dodatkowo opakowania drukowane mają być uzgadniane. W przypadku kontroli masy netto, wymagana będzie procedura postępowania z odrzuconymi opakowaniami w celu ich kontroli.

 

Sekcja 7 – Personel

Brak istotnych zmian.

 

Sekcja 8 – Zakłady z produkcją opartą na ryzyku

Mapa zakładu będzie musiała określać etapy kontroli procesu, które zapobiegają zanieczyszczeniu produktów patogenami. Tam, gdzie obowiązuje rozdział czasowy w obszarze wysokiej ostrożności, będzie musiała istnieć procedura zarządzania przejścia z niskiego ryzyka do wysokiej ostrożności . Tam, gdzie zastosowano przesuwane ściany, aby zapewnić dostęp do sprzętu, istnieje nowa klauzula w celu ich kontroli. Sprzęt do sprzątania będzie musiał być gotowy do użycia, konserwowany i czysty. Systemy CIP muszą być oddzielone od obszarów produktów.

 

Sekcja 9 – Produkty handlowe

Wprowadzona została nowa klauzula zapewniająca, że sprzedawane produkty są objęte planem bezpieczeństwa produktów.

 

Będziemy informować na bieżąco o kolejnych etapach wprowadzenia BRC Food Safety wersja 9.

 

Szkolenia ze zmian w BRC Food 9

Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat zmian wprowadzonych w nowym wydaniu standardu BRC Food 9, zapraszamy do udziału w szkoleniach otwartych i zamkniętych, organizowanych przez Akademię ISOQAR. Aktualna oferta szkoleń dostępna jest na stronie

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.