Najczęstsze niezgodności w IFS Food 7

Najczęściej identyfikowane niezgodności w IFS Food wersja 7

Najczęściej identyfikowane niezgodności w IFS Food wersja 7

 

Ze względu na przełożenie wydania 8 wersji standardu, warto przyjrzeć się bardziej szczegółowo wynikom z ocen IFS Food wersja 7. IFS przeanalizował oceny przeprowadzone w okresie między marcem 2021 a październikiem 2022. W tym czasie jednostki certyfikujące z całego świata załadowały do bazy IFS ponad 22,5 tysiąca raportów, z czego: 9% było początkowymi ocenami, a 20% firm miało oceny niezapowiedziane. Połowa ocen zakończyła się takim samym wynikiem jak poprzednio, 14% firm uzyskało wyższy wynik, a ponad 1/3 została oceniona na niższym poziomie.

 

Jakie były najczęstsze niezgodności?

 

W poniższej liście najczęściej powtarzających się niezgodności w certyfikacji IFS Food wersja 7 zostały one podzielone ze względu na przyznaną ocenę. Dodatkowo punkty normy są uszeregowane malejąco.

 

Punkty KO

W standardzie IFS Food wersja 7 mamy 10 punków KO. W przypadku otrzymania oceny D za wymaganie KO od całego wyniku odejmowane jest 50% od łącznej sumy punków, co jest jednoznaczne z brakiem możliwości przyznania certyfikatu.

 

W raportach przewijało się 5 najczęstszych punków KO:

 

  • 5.11.2 Działania naprawcze
  • 2.2.3.8.1 System monitorowanie każdego CCP
  • 4.18.1 Identyfikowalność
  • 5.1.1 Audity wewnętrzne
  • 4.12.1 Ograniczenie ryzyka związanego z ciałami obcymi

 

Jako przyczyny źródłowe niezgodności w obszarze działań naprawczych i auditów wewnętrznych firmy podawały najczęściej braki kadrowe w czasie pandemii COVID co uniemożliwiło spełnienie tych wymagań.

 

Duża niezgodność (Major)

 

Dużą niezgodność (Major) może zostać przyznana każdemu ze standardowych wymagań (oprócz wymagań KO). Powodem postawienia dużej niezgodności jest poważne naruszenie wymagań standardu, proces znajduje się poza kontrolą co może mieć wpływa na bezpieczeństwo żywności. Jeśli zakład otrzyma 1 major i całkowity wynik ≥75% ma szansę otrzymać certyfikat po zamknięciu niezgodności i walidacji podczas ponownej oceny follow up.

 

Najczęstsze niezgodności oceniane jako duża niezgodność (Major):

 

  • 4.3.4 Etykietowanie
  • 5.5.1 Monitorowanie kontroli ilości
  • 4.19.3 Ograniczanie ryzyka alergenów
  • 4.13.2 Odpowiednie środki zwalczania szkodników
  • 4.10.2 Mycie i dezynfekcja
  • 4.19.2 Ograniczanie ryzyka alergenów
  • 5.3.1 Walidacja i kontrola procesu i środowiska pracy

 

Odchylenie D

 

Odchylenie D oznacza, ze wskazane wymaganie nie zostało wdrożone, co skutkuje odjęciem 20 punktów.

 

Najczęstsze wymagania oceniane na D (odchylenie):

 

  • 4.10.2 Mycie i dezynfekcja
  • 4.17.4 Wyposażenie w dobrym stanie
  • 4.12.1 Ograniczenie ryzyka związanego z ciałami obcymi
  • 4.9.4.1 Stropy
  • 5.3.1 Kryteria walidacji i kontroli procesu środowiska pracy
  • 5.11.3 Działania naprawcze
  • 4.14.3 Przechowywanie towarów

 

Odchylenie C

 

Odchylenie C oznacza, że część wymagań nie została wdrożona.

Najczęstsze wymagania oceniane na C (odchylenie):

 

  • 4.10.2 Mycie i dezynfekcja
  • 4.17.4 Wyposażenie w dobrym stanie
  • 2.2.3.5 Przeprowadzenie analizy zagrożeń dla każdego etapu
  • 4.9.3.1 Podłogi w dobrym stanie
  • 4.9.6.2 Drzwi i bramy zewnętrzne
  • 4.9.2.2 Ściany w dobrym stanie
  • 4.9.4.1 Sufity i konstrukcje podwieszane
  • 4.12.1 Ograniczenie ryzyka związanego z ciałami obcymi

 

Odchylenie B

 

Wynik B oznacza punkt uwagi, który w przyszłości może doprowadzić do odchyleń.

Najczęstsze wymagania oceniane na B (odchylenie):

 

  • 4.9.3.1 Podłogi w dobrym stanie
  • 5.1.2 Audity wewnętrzne
  • 4.9.2.2 Ściany w dobrym stanie
  • 4.9.4.1 Sufity i konstrukcje podwieszane
  • 1.1.1 Polityka
  • 4.9.1.1 Wymagania konstrukcyjne
  • 4.17.4 Wyposażenie w dobrym stanie
  • 4.7.1 Otoczenie zakładu
  • 4.8.2 Układ zakładu i przepływ procesów
  • 3.4.1 Zaplecze socjalne

 

Punkty N/A, które nie dotyczą danego zakładu

 

Opis nie dotyczy (N/A) przyznawana jest przy wymaganiach, które nie mają zastosowania w danym zakładzie produkcyjnym. Auditor weryfikuje zasadność wyłączeń danych punktów przy każdej ocenie.

 

Najczęstsze wymagania określone jako nie dotyczy (N/A):

 

  • 4.9.9.2 Woda poddawana recyklingowi
  • 4.10.11 Serwis zewnętrzy przeprowadzający mycie i dezynfekcję
  • 4.9.9.4 Woda niezdatna do picia
  • 4.12.10 Kontrola wzrokowa w celu wykrycia materiałów obcych
  • 4.46;.4.4.8; 4.4.7 procesy zlecane na zewnątrz
  • 5.3.2 Ponowne przetworzenie (rework)
  • 4.9.2.4 Urządzenia pochłaniające pył
  • 4.14.6 Usługi magazynowe trzeciej strony

 

Najczęstsze niezgodności w nowych lub zmienionych wymagania 7 wersji IFS Food

 

Wydanie 7 wersji IFS Food przyniosło szereg zmian w wymaganiach. Jakie nowe lub zmienione wymagania IFS Food wersja 7 były najczęściej podnoszone jako odchylenia lub niezgodności?

 

  • 4.12.1 Ciała obce –zanieczyszczenia fizyczne
  • 4.13.1 Kontrola szkodników- infrastruktura
  • 1.2.6 Zarządzanie – informowanie jednostki certyfikującej w ciągu 3 dni
  • 4.10.3 Mycie i dezynfekcja - monitorowanie
  • 6.3 Ochrona żywności (food defence)- test skuteczności i środki kontroli powinny być włączony do auditu wewnętrznego.
  • 4.9.6.3 Produkcja i magazyny – wewnętrzne kurtyny paskowe
  • 4.18.3 Identyfikowalność- wyniki badań i zapisy
  • 1.4.2 Przegląd zarządzania
  • 4.20.1 Zafałszowania żywności- odpowiedzialności
  • 4.4.6 Zakupy- podwykonawcy.

 

Jak wykorzystać powyższe informacje?

 

Warto przyjrzeć się powyższym punktom w swoim zakładzie produkcyjnym, czy mamy pewność, że spełniamy opisane wymagania. Podczas auditów wewnętrznych i przeglądów zarządzania można bardziej szczegółowo przyjrzeć się powyżej wskazanym wymaganiom.

 

Jeśli chcieliby Państwo odświeżyć wiedzą ze zmian w IFS Food wersja 7 zapraszamy do obejrzenia darmowego webinaru z tej tematyki.

 

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji dotyczących wymagań standardu IFS Food 7 oraz wprowadzonych zmian, zapraszamy do udziału w organizowanych przez ISOQAR szkoleniach.

 

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.