ISO/IEC 20000 jest pierwszą międzynarodową normą systemu zarządzania usługami. Opisuje ona zintegrowany zestaw procesów zarządzania dla skutecznego świadczenia usług na rzecz organizacji.
Rodzina norm ISO/IEC 20000 składa się z kilku części, z których organizacje najczęściej sięgają po ISO/IEC 20000-1 i ISO/IEC 20000-2.
ISO/IEC 20000-1 jest formalną specyfikacją i określa wymagania dla organizacji do dostarczania zarządzanych usług o odpowiedniej jakości dla swoich klientów.
ISO/IEC 20000-2 jest kodeksem postępowania i opisuje najlepsze praktyki dla zarządzania procesami w zakresie ISO/IEC 20000-1. Kodeks postępowania będzie szczególnie użyteczny w organizacjach, które przygotowują się do certyfikacji na zgodność z normą ISO/IEC 20000 lub planują doskonalenie usług.
Certyfikat ISO/IEC 20000 wydany przez akredytowaną jednostkę certyfikującą ISOQAR, to obiektywny dowód, że Państwa organizacja spełnia wymogi systemu zarządzania usługami IT.
Gdy wszystkie wymagania standardu ISO/IEC 20000 są spełnione, co może zostać potwierdzone przez wykonanie auditów wewnętrznych, organizacja może przystąpić do auditu zewnętrznego. Powinien on zostać wykonany przez stronę trzecią - akredytowaną jednostkę certyfikującą, np. ISOQAR.
Certyfikacja ISO/IEC 20000 będzie przebiegać dwu etapowo. Etap 1 dotyczy przeglądu dokumentacji, a etap 2 sprawdzenia funkcjonowania systemu zarządzania w organizacji. Zachęcamy do zapoznania się z ogólnym schematem przeprowadzenia certyfikacji w zakładce Proces certyfikacji.
Podczas certyfikacji ISO/IEC 20000 Auditor skupi się na przeglądzie dokumentacji systemowej, procedur, analizie jak organizacja zarządza usługami oraz określeniem czy ustanowione cele programów zarządzania są mierzalne i osiągalne. Auditor sprawdzi również czy metody pracy są zgodne z procedurami i wyznaczonymi celami, a odpowiednie zapisy są utrzymywane.
Po pozytywnie zakończonej certyfikacji zostanie wydany certyfikat ISO/IEC 20000. Kolejnym etapem są audity przeglądowe, które mają na celu zapewnienie, że system zarządzania jest skuteczny, doskonalony i nadal spełnia wymagania standardu ISO/IEC 20000.
Potrzebujesz dodatkowego wsparcia?