W niniejszym artykule przedstawiamy 10 najczęstszych niezgodności identyfikowanych podczas audytów systemów zarządzania jakością ISO 9001.
ISOQAR każdego roku przeprowadza setki audytów ISO 9001. Analizując raporty naszych audytorów, którzy odwiedzają różnego rodzaju przedsiębiorstwa, mamy okazję zobaczyć, co dokładnie dzieje się na poziomie operacyjnym. Widzimy, że te same niezgodności ciągle się powtarzają.
Chociaż poniższe obserwacje opierają się głównie na normie ISO 9001, istnieją pewne wspólne wymagania które pojawiają się we wszystkich systemach zarządzania ISO opartych na tzw. Anneksie SL. Dlatego punkty te mają również zastosowanie do innych systemów, takich jak ISO 45001 - Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, ISO 14001 - Zarządzanie Środowiskowe oraz ISO 27001 - Bezpieczeństwo Informacji.
Poniżej przedstawiamy w humorystyczny sposób 10 najczęstszych niezgodności, z którymi spotykamy się podczas audytów systemów zarządzania ISO. Czy rozpoznajesz tutaj siebie?
Mimo że niektóre z tych niezgodności mogą wydawać się śmieszne, prawie wszystkie organizacje czasami dopuszczają się jednej lub więcej z nich. Audytorzy ISOQAR zawsze szukają pozytywnych aspektów w Twoim systemie zarządzania - możesz ułatwić im pracę, dbając o te podstawy!
Brak spisanych celów.
"Szczerze mówiąc, nie jestem pewien, czym dokładnie są i dlaczego są nam potrzebne."
Brak audytów wewnętrznych.
"Ostatnio nie robiliśmy żadnych. Nie mieliśmy czasu. Musimy zaktualizować harmonogram."
Słabe zarządzanie dokumentami.
"Nie jestem pewien, gdzie to jest w tej chwili..."
Niekompletne, niewystarczające lub niedostępne zapisy.
"Jestem całkiem pewien, że to gdzieś zapisałem. Może być w tej teczce. Nie, poczekaj, wpisałem to w arkusz kalkulacyjny... Daj mi chwilę..."
Niewystarczające zarządzanie dostawcami.
"Tak, powinniśmy lepiej formalizować wybór dostawców, ale znamy ich osobiście i są to porządni ludzie."
Brak szkoleń dla pracowników.
"Ostatnio mamy trochę ograniczeń budżetowych na to."
Brak przeprowadzenia przeglądu zarządzania.
"Nic się ostatnio nie zepsuło ani zbytnio nie zmieniło, więc nie sądziłem, że to konieczne. Mieliśmy nieformalne spotkanie bez szefa, ale nie zrobiliśmy protokołu. Nie było żadnych działań."
Brak rejestracji niezgodności.
"Zazwyczaj omawiamy te sprawy, ale nie zawsze je zapisujemy, chcemy ograniczać biurokrację do minimum."
Brak działań korygujących w przypadku niezgodności oraz brak dowodów potwierdzających ich wykonanie.
"Rzadko się zdarza, że coś idzie nie tak, ale zazwyczaj zapisujemy te sprawy. Nie aktualizowaliśmy jeszcze statusu w tej konkretnej sprawie, ale jestem przekonany, że została załatwiona."
Nieskuteczna komunikacja.
"Szczerze mówiąc, nie jestem w to zaangażowany. Mam dużo na głowie i skupiam się na swojej pracy."
Chociaż można się śmiać z niektórych z tych niezgodności, prawie wszystkie organizacje w pewnym momencie popełniają jedną lub więcej z nich. Audytorzy ISOQAR zawsze szukają pozytywnych aspektów w twoim systemie zarządzania - możesz ułatwić im pracę, dbając o te podstawowe elementy.