Najczęściej występujące niezgodności z normą ISO 45001

Najczęściej występujące niezgodności z normą ISO 45001

Wdrożenie normy ISO 45001 stanowi istotny krok w kierunku stworzenia bezpieczniejszego i bardziej zrównoważonego środowiska pracy. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym niezgodnościom, które pojawiają się podczas audytów zgodności z normą, oraz ich wpływowi na skuteczność systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP).

 

Norma ISO 45001 to międzynarodowy standard dotyczący systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP), zaprojektowany, aby wspierać organizacje w poprawie bezpieczeństwa oraz minimalizowaniu ryzyka. Podczas audytu ISO 45001 audytorzy oceniają zgodność organizacji z wymaganiami normy, identyfikując obszary wymagające doskonalenia. W przypadku stwierdzenia niezgodności, ich eliminacja jest kluczowa dla utrzymania sprawnego i zgodnego z normą systemu zarządzania BHP.

 

Brak skutecznej komunikacji i konsultacji z pracownikami

Jedną z częstszych niezgodności jest brak odpowiednich kanałów komunikacji oraz konsultacji z pracownikami w obszarach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Skuteczne zarządzanie wymaga zapewnienia pracownikom możliwości uczestnictwa w decyzjach oraz swobodnego dostępu do informacji związanych z bezpieczeństwem. Wymagania te opisuje klauzula 5.4 normy ISO 45001, która podkreśla znaczenie aktywnego zaangażowania i dialogu na rzecz poprawy bezpieczeństwa

 

Niewystarczające zarządzanie kontrahentami i podwykonawcami

Organizacje muszą skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z kontrahentami i podwykonawcami, aby zapewnić zgodność z wymaganiami normy. Kluczowym elementem jest tutaj upewnienie się, że zewnętrzni pracownicy są świadomi i przestrzegają polityki oraz procedur bezpieczeństwa obowiązujących w organizacji. Wymogi te zawarte w klauzuli 8.1.4 ISO 45001 mają na celu ochronę wszystkich osób przebywających na terenie firmy.

 

Brak efektywnego monitoringu i pomiaru wydajności BHP

Organizacje muszą ustanowić i utrzymywać procesy monitorowania, mierzenia i analizowania swojej wydajności w obszarze BHP, zgodnie z klauzulą 9.1. Niezastosowanie się do tych wymagań może skutkować stwierdzeniem niezgodności. Ważnym elementem jest systematyczne zbieranie danych o incydentach i zdarzeniach potencjalnie wypadkowych, co pozwala zidentyfikować obszary wymagające doskonalenia.

 

Nieodpowiednie procesy identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka

Prawidłowa identyfikacja zagrożeń w miejscu pracy i ocena związanego z nimi ryzyka ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania bezpiecznego środowiska pracy. Organizacje mogą zostać ukarane za niezgodności, jeśli nie wdrożą kompleksowych procesów identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka zgodnie z wymaganiami normy ISO 45001.

 

Niezgodność z wymogami prawnymi i regulacyjnymi

Organizacje muszą przestrzegać odpowiednich przepisów prawnych i regulacyjnych dotyczących BHP, aby uniknąć niezgodności podczas audytu ISO 45001. Klauzula 6.1.3 podkreśla znaczenie zrozumienia i przestrzegania wymagań prawnych i regulacyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo w miejscu pracy oraz uniknąć potencjalnych kar lub działań prawnych.

 

Eliminacja powyższych niezgodności stanowi fundament efektywnego zarządzania BHP. Dzięki priorytetowemu traktowaniu otwartej komunikacji, skutecznemu zarządzaniu kontrahentami, monitorowaniu wydajności, dokładnej identyfikacji zagrożeń oraz zgodności z przepisami, organizacje mogą zapewnić bezpieczne środowisko pracy i promować kulturę bezpieczeństwa.

 

Jeśli jesteś gotów na certyfikację, ISOQAR oferuje bezpłatną wycenę oraz wsparcie na każdym etapie procesu certyfikacyjnego

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.