Mierzenie jakości: Klucz do optymalizacji procesów biznesowych

Mierzenie jakości: Klucz do optymalizacji procesów biznesowych

Dlaczego należy mierzyć jakość?

 

Monitoring wskaźników jest kluczowy, ponieważ dzięki niemu uzyskujemy aktualne informacje o stanie naszego Systemu Zarządzania Jakością. W obliczu rosnącej konkurencji na rynku, istotne jest ciągłe śledzenie naszych mocnych i słabych stron. Wskaźniki jakości, które definiujemy i mierzymy, umożliwiają nam podejmowanie decyzji opartych na rzeczywistych danych, a nie jedynie na założeniach.

 

Cele, do których należy dążyć przy pomiarze jakości, to:

  • zwiększenie satysfakcji naszych klientów,
  • obniżenie kosztów,
  • zapewnienie, że wyniki organizacji są widoczne i rozpoznawalne obiektywnie przez wszystkich (współpracowników, klientów itp.),
  • porównanie wydajności w czasie.

 

Jak mierzona jest jakość?

Nie ma z góry ustalonych standardów pomiaru wydajności organizacji. Istnieją różne sposoby „mierzenia” jakości w organizacji i uzyskania obiektywnego obrazu jej wyników. Możemy spróbować zastosować jeden z wymienionych poniżej elementów lub zastosować wszystkie razem, tak aby jeden uzupełniał drugi:

  • samoocena poprzez terminowe i stałe gromadzenie głównych wskaźników
  • samoocena poprzez wykorzystanie danych z audytów wewnętrznych oraz zewnętrznych
  • przegląd zarządzania Systemu Zarządzania Jakością
  • ocena przez klientów.

 

Wskaźniki pomagają nam zrozumieć:

  • czy robimy wszystko poprawnie?
  • czy postępujemy właściwie?

 

Aby prawidłowo przeprowadzić analizę procesu, kluczowe jest zmierzenie jakości, ilości, czasu i efektywności. Dane dostarczane przez wskaźniki należy zawsze interpretować, uwzględniając także kontekst organizacyjny, ponieważ bez tej wiedzy dane mogą być błędnie zinterpretowane.

 

Aby wskaźniki były naprawdę przydatne dla organizacji, muszą być:

  • proste i tanie w uzyskaniu
  • istotne i adekwatne do zakresu zastosowania (czyli muszą odpowiadać bardzo konkretnym celom)
  • mierzalne
  • łatwo dostępne dla tych, którzy muszą przeprowadzić analizy
  • proste w interpretacji
  • łatwe do odtworzenia i przedstawienia za pomocą tabel, diagramów itp.
  • przejrzyste
  • wiarygodne

 

Proces budowy i użytkowania systemu pomiarowo-monitorującego bardzo przypomina cykl Deminga i składa się z czterech faz:

 

FAZA „PLANOWANIA”

  • określić, które procesy chcemy na bieżąco monitorować i według jakich kryteriów (np. redukcja ryzyka, poprawa zadowolenia klientów, zwiększenie rentowności, redukcja kosztów i czasów realizacji itp.)
  • zaproponować wskaźniki
  • ustalić właściwą metodę obliczeń
  • powiązać odpowiednią jednostkę miary z każdym wskaźnikiem
  • ustalić częstotliwość i sposób ich wykrywania (uwzględnić narzędzia informatyczne, które mogą wspomóc to zadanie)
  • ustalić, kto powinien mieć dostęp do danych
  • ustalić obowiązki w zakresie zarządzania nimi (gromadzenie i przekazywanie danych)
  • ustalić obowiązki związane z ich analizą
  • spośród wszystkich zaproponowanych wskaźników wybrać ten, który najlepiej odzwierciedla wymienione powyżej cechy.

 

FAZA „WYKONANIA”

  • mierzyć wydajność
  • zbierać dane
  • przekazywać zebrane dane

 

FAZA „SPRAWDZANIA”

  • analizować i oceniać zebrane dane

 

FAZA „DZIAŁANIA”

  • podejmować decyzje mające na celu doskonalenie systemu pomiarowo-monitorującego.

 

Podsumowując, mierzenie jakości jest nieodzownym elementem skutecznego zarządzania każdą organizacją. Systematyczny monitoring i analiza wskaźników jakości pozwalają nie tylko na optymalizację procesów, ale również na skuteczne reagowanie na zmieniające się wymagania rynku oraz potrzeby klientów. Umożliwiają one również organizacjom podejmowanie świadomych decyzji i ciągłe doskonalenie, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym.

 

Implementacja skutecznych metod pomiaru i monitorowania jakości, takich jak samoocena, audyty wewnętrzne i zewnętrzne, przeglądy zarządzania oraz oceny klientów, jest fundamentem dla zbudowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Dzięki tym działaniom przedsiębiorstwa mogą nie tylko spełniać, ale nawet przekraczać oczekiwania swoich klientów, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu ich zadowolenia oraz lojalności.

 

Zachęcamy do dalszego zgłębiania wiedzy o znaczeniu i metodach mierzenia jakości w ramach Systemu Zarządzania Jakością, aby móc skutecznie wykorzystywać zgromadzone dane do ulepszania swoich działań operacyjnych i strategicznych.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.