Małe i duże niezgodności

Małe i duże niezgodności

Może zdarzyć się, że w trakcie przeprowadzania auditu w Twojej organizacji wykryte zostaną niezgodności. Mówiąc najprościej niezgodność oznacza niespełnienie wymagania normy i może wystąpić w dowolnym miejscu w obrębie organizacji. W systemach zarządzania ISO wyróżnić możemy dwa rodzaje niezgodności: duże i małe (ang. major and minor). W niniejszym artykule przedstawimy najistotniejsze różnice między nimi, gdyż ich zrozumienie jest kluczem do ciągłego doskonalenia i utrzymania certyfikacji.

 

Czym jest mała niezgodność?

Za niezgodność małą uważa się niezgodność, która nie powoduje braku skuteczności systemu zarządzania. Innymi słowy jest to pojedynczy przypadek niespełnienia wymagania.

 

Należy jednak pamiętać, że mała niezgodność zawsze będzie stanowić słabość w procesach lub procedurach firmy, która może prowadzić do poważnej niezgodności, jeśli nie zostanie szybko usunięta. Przykładem małej niezgodności może być brakujący zapis szkolenia lub pojedynczy błąd na fakturze.

 

Jako pojedynczy przypadek nie spowoduje załamania działalności Twojej firmy. Ale jeśli małe niezgodności zaczną pojawiać się częściej i nie zostaną szybko usunięte, mogą przekształcić się w duże niezgodności, a tym samym przyczynić się do braku skuteczności systemu zarządzania.

 

W przypadku stwierdzenia małej niezgodności podczas auditu, w stosunku do któregokolwiek z zapisów auditowanej normy, wymagane będzie skorygowanie jej przez Klienta w ustalonym terminie. Działania korygujące, podjęte przez Klienta, zostaną sprawdzone na kolejnym, zaplanowanym audicie. Dodatkowo jednostka certyfikująca może oczekiwać od organizacji przesłania dowodów, potwierdzających podjęcie skutecznych działań korygujących. Brak skutecznego wyeliminowania niezgodności małych może skutkować stwierdzeniem niezgodności dużych. W przypadku stwierdzenia dużej ilości małych niezgodności, jednostka certyfikująca może wyznaczyć audit dodatkowy.

 

Czym jest duża niezgodność?

Za niezgodność dużą uważa się niezgodność, która powoduje brak skuteczności systemu zarządzania.

 

Niezgodność duża ma miejsce w przypadku nie odniesienia się do punktu normy lub konkretnego wymagania. Niezgodność duża może mieć także miejsce w sytuacji nie wprowadzenia zalecenia z auditu zewnętrznego.

 

Duża niezgodność jest czymś, co może spowodować poważne niepowodzenie zamierzonych operacji i nieosiągnięcie celów firmy. Może to być np. niepowodzenie we wdrożeniu kluczowego wymagania normy, jego całkowity brak lub brak zachowania zgodności. Poważne niezgodności, mogą być również zidentyfikowane w przypadku niewykonania zadania lub procesu (np. nieregularne tworzenie kopii zapasowych danych) oraz liczne lub znaczące błędy (takie jak powtarzające się błędy na fakturze).

 

Duże niezgodności są z natury poważniejsze, ponieważ mogą mieć bezpośredni wpływ na firmę. Ich efektem może być spadek zadowolenia klientów lub spadek reputacji. Jeśli system, którego dotyczy problem, odnosi się do bezpieczeństwa i higieny pracy, duża niezgodność może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pracowników.

 

Gdy podczas auditu stwierdzone będą duże niezgodności w stosunku do któregokolwiek z wymagań normy, organizacja będzie zobligowana do ich skorygowania w terminie ustalonym z auditorem. Po potwierdzeniu przez auditora, dokonania przez firmę skutecznych działań korygujących, Klient zachowa prawo do dalszego użytkowania certyfikatu. Weryfikacja może polegać na sprawdzeniu przesłanej przez firmę dokumentacji lub na sprawdzeniu podjętych działań korygujących podczas dodatkowego auditu.

 

Przykłady niezgodności, na które należy uważać:

1. Problemy z dokumentacją

Standardy wymagają, aby zapisy utworzone w wyniku implementacji procesów i procedur biznesowych były przechowywane - bez tego wymaganie nie zostanie spełnione.

 

2. Brak przeglądów zarządzania

Przeglądy zarządzania pokazują, czy realizowane procesy są nadal odpowiednie do celu organizacji, dlatego ważne jest, aby zostały przeprowadzone. Stanowią one dobre podsumowanie danych z całego roku i umożliwiają określenie w jakim punkcie znajduje się organizacja. Norma ISO 9001 nie określa z jaką częstotliwością należy przeprowadzać przeglądy zarządzania, jednak w większości przedsiębiorstw realizowane są one raz w roku. Istotne jest również, aby przebiegały zgodnie z porządkiem obrad i były protokołowane, a następnie mogły zostać udostępnione auditorowi podczas auditu.

 

3. Brak auditów wewnętrznych

Aby procesy biznesowe zachowywały właściwy kształt, należy je uważnie obserwować. Jednym ze sposobów jest przeprowadzanie auditów wewnętrznych, które sprawdzają, czy procesy i procedury są skutecznie wdrażane w kluczowych obszarach działalności organizacji.

 

4. Szkolenie

Przeszkolony personel jest kluczem do dobrze funkcjonującego biznesu, dlatego normy z rodziny ISO kładą na ten aspekt duży nacisk. Szkolenie powinno być adekwatne do pracy jaką wykonuje dana osoba i może obejmować dokumentację, taką jak podręcznik wprowadzający lub podręcznik dla personelu. Wszystkie zapisy dotyczące przeprowadzonych szkoleń powinny być rejestrowane w taki sposób aby możliwe było ich wykorzystanie jako dowód podczas auditu.

 

5. Proces uzyskiwania opinii klientów

Wiele norm wymaga, aby firmy były w stanie bezpośrednio poznać opinie klientów na temat oferowanych przez nich produktów i usług. Takie informacje mogą być świetnym wskaźnikiem obszarów wymagających poprawy. Tworząc proces zbierania opinii klientów, należy sprawdzić, czy ich potrzeby są zaspokajane, co będzie miało dodatkowo tę zaletę, że zwiększy prawdopodobieństwo powtórzenia transakcji.

 

Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat certyfikacji lub szkoleń z zakresu ISO, zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem formularza kontaktowego.  

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.