ISO 9004 – Jakość organizacji i osiąganie celów kluczem do sukcesu

ISO 9004 – Jakość organizacji i osiąganie celów kluczem do sukcesu

ISO 9004:2018 należąca do rodziny norm ISO 9000, to zestaw wskazówek ułatwiających osiągnięcie trwałego sukcesu w złożonym i zmiennym środowisku organizacji. Norma koncentruje się na strategiach i najlepszych praktykach, wskazujących nie tylko jak przetrwać, ale także rozwijać się i dobrze prosperować. Wytyczne te daleko wychodzą poza ISO 9001 poprzez dostosowanie i wdrożenie strategii, polityki i celów w kontekście wizji, misji i kultury organizacji.

 

Jakość organizacji i trwały sukces

 

Podpunkt normy 4.1 „Jakość organizacji” stanowi nawiązanie do definicji jakości, która wywodzi się z ISO 9000:2015 Systemy zarządzania jakością – Podstawy i standard słownictwa. Norma ISO 9004 przedstawia nową wersję znanej nam definicji:

 

„Jakość - stopień, w jakim nieodłączne cechy organizacji spełniają potrzeby i oczekiwania jej klientów i innych zainteresowanych stron, w celu osiągnięcia trwałego sukcesu”

 

Firmy powinny zadać sobie pytanie, czy lojalność klientów wobec ich produktów lub usług gwarantuje ich trwały sukces. Każda organizacja musi identyfikować, co jest istotne w jej dążeniu do osiągnięcia pożądanego trwałego sukcesu. Odnosi się to jednak nie tylko do klientów, ale także wszystkich stron zainteresowanych – udziałowców, partnerów, dostawców. Wskazane jest, by mieć także na względzie dobro społeczeństwa.

 

Wyraźne jest, że rola przywództwa w tym standardzie odnosi się w wysokim stopniu do środowiska zewnętrznego, wychodząc znacznie ponad przypisywanie obowiązków i weryfikację ich realizacji. Według ISO 9004 w strategii przedsiębiorstwa powinno się wziąć pod uwagę:

  • W jakim stopniu organizacja dąży do bycia rozpoznawaną przez zainteresowane strony jako: Lider w odniesieniu do czynników konkurencyjnych podkreślających zdolności organizacji; Pozytywny wpływ na otaczające ją warunki gospodarcze, środowiskowe i społeczne.
  • Stopień zaangażowania organizacji i jej ludzi w społeczeństwo wykraczające poza bezpośrednie tematy związane z biznesem (np. w organizacjach krajowych i międzynarodowych, takich jak administracja publiczna, stowarzyszenia i organy normalizacyjne).

 

Osiąganie celów

 

Sukces to cel, który należy osiągnąć, a zarządzanie jakością to podejście lub środki służące do jego osiągnięcia. Organizacja osiąga trwały sukces, gdy osiąga swoje cele i kontynuuje to przez długi czas.

 

Zespół zarządzający wyznacza cele jakościowe i ilościowe, pomijając czasami strategiczny kierunek, potrzeby zainteresowanych stron i czynniki konkurencyjne.

 

Podczas auditów ISO 9001 w różnych firmach prezentowane są często te same cele. Pytaniem auditora może być, co organizacja robi, by je realizować. Dlatego norma podkreśla wagę planowania działań przyczyniających się do realizacji celów na odpowiednich stanowiskach, poziomach i procesach, ale także do ciągłej koncentracji zarówno na celach krótko- i długoterminowych.

 

Norma zwraca także uwagę na komunikację do odpowiednich działów, jakie są zalety osiągania konkretnych celów. Ważne jest, by pracownicy wiedzieli, w jaki sposób przyczyniają się do ich realizacji oraz by mieli przestrzeń na usprawnianie obszarów, za które są odpowiedzialni. Może zachęcasz zespół produkcyjny do regularnego zgłaszania pomysłów usprawniających procesy, a oszczędności kosztów które przyniosą te rozwiązania są dzielone między firmę i pracowników?

 

Rola auditu i auditora w osiąganiu przez organizację trwałego sukcesu

 

Standard ISO 9004 nie odpowiada na pytanie, jak osiągnąć odpowiednią jakość produktu. Zachęca natomiast do osiągnięcia wysokiego stopnia dojrzałości organizacji. Umożliwia to tworzenie multidyscyplinarnych rozwiązań, dzięki usprawnionej komunikacji między pracownikami, wspólnej wizji oraz kulturze każdego działu organizacji.

 

Efektem ubocznym stosowania wytycznych wskazanych w standardzie, może być bardziej skuteczne spełnienie wymagań dla systemów zarządzania jakością. Norma ISO 9004 nie podlega auditowi certyfikującemu, jednak sam audit stanowi jedno z narzędzi wykorzystywanych do oceny dojrzałości organizacji.

 

Założeniem ISOQAR CEE jest przekazanie wartości dodanej w czasie auditu –  dostarczenie informacji odnośnie obszarów systemu, które wymagają ulepszenia. Na tej podstawie kadra może je usprawnić, czyniąc system bardziej przydatnym. Dodatkowo, auditor podczas swojej pracy ukazuje, które obszary są wysoce efektywne, odkrywa skutecznie przeprowadzane procesy. Jest to działanie wspierające kulturę organizacji oraz doceniające zaangażowanie pracowników.

 

W ISOQAR traktujemy audity jako proces doskonalenia, dzięki któremu organizacja skuteczniej będzie osiągać zakładane cele, utrzymując trwały sukces.

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.