Czym są przeglądy zarządzania

Przegląd zarządzania w pigułce

Korzystając z certyfikowanego systemu zarządzania, bez względu na to czy jest to system zarządzania jakością (ISO 9001), system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (ISO 45001), czy inny system zarządzania ISO, należy upewnić się, że jest on stale sprawdzany pod kątem skuteczności. Takie postępowanie pozwoli Twojej organizacji lepiej zrozumieć realizowane procesy i zapewnić ich najwyższą efektywność. Integralną częścią norm z rodziny ISO jest ciągłe doskonalenie poprzez audyty wewnętrzne i zewnętrzne oraz tzw. przeglądy zarządzania.

 

Przegląd zarządzania ma na celu upewnienie się, że wdrożony system zarządzania funkcjonuje we właściwy sposób, a także przygotowanie organizacji do audytów zewnętrznych. Innymi słowy przegląd zarządzania jest działaniem, które umożliwia monitorowanie i kontrolowanie systemu zarządzania, a także sprawne wykrywanie wszelkich błędów, niezgodności i uchybień.

 

Podczas przeglądu zarządzania dokonuje się analizy aktualnych danych dotyczących m.in.:

  • wyników operacyjnych organizacji,
  • procesu zarządzania,
  • czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie organizacji,
  • zadowolenia klientów - reklamacje, skargi, wyniki badań satysfakcji,
  • wyników przeprowadzonych audytów,
  • działań podjętych po poprzednich przeglądach zarządzania i audytach.

 

W normach ISO określono, że odpowiedzialność za skuteczne wdrożenie systemu zarządzania ostatecznie spoczywa na najwyższym kierownictwie. Istnieje jednak dwuznaczność, ponieważ standard nie określa, kto jest odpowiedzialny za planowanie przeglądów zarządzania, a mówi jedynie, że należy je zaplanować i przeprowadzić. W praktyce harmonogram przeglądów zarządzania przygotowuje Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania. Spotkania te należy organizować co najmniej raz w roku. Zaleca się jednak, aby w przypadku większych i bardziej złożonych organizacji przegląd zarządzania przeprowadzać raz na pół roku lub raz na kwartał. Pozwoli to odpowiednio szybko reagować na wszelkie nieprawidłowości oraz sprawować nadzór nad systemem.

 

Jeśli zdecydujesz, że Twoja organizacja powinna przeprowadzać kilka przeglądów zarządzania rocznie, dobrym pomysłem jest poświęcenie każdego ze spotkań na omówienie funkcjonowania innej części systemu i podzielenie pracy na łatwiejsze do zarządzania zadania.

 

Warto też upewnić się, że planując i przygotowując przegląd zarządzania uwzględniono wszystkie obszary objęte certyfikacją. W tym celu pomocne może okazać się przygotowanie programu, który wyszczególnia tematy i zagadnienia, które zostaną poruszone podczas spotkania.

 

Wśród uczestników przeglądu zarządzania musi znajdować się kierownictwo wyższego szczebla oraz osoba odpowiedzialna za utrzymanie systemu zarządzania. Dobrą praktyką jest także włączanie do spotkania osób, które mają związek  z omawianymi kwestiami. Na przykład w określonych procesach bezpośrednio związanych z niektórymi pracownikami lub zespołami powinien być obecny ich przedstawiciel, który zapewni właściwą komunikację i będzie pewnego rodzaju pomostem pomiędzy zarządem a zespołem.

 

Spotkania w ramach przeglądu zarządzania powinny obejmować m.in.:

  • Dyskusje na tematy omawiane na wcześniejszych spotkaniach, a także analizę skuteczności wszelkich działań podjętych w wyniku poprzednich przeglądów zarządzania;
  • Wszelkie zmiany czynników zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na system zarządzania oraz funkcjonowanie organizacji;
  • Przegląd dostępnych zasobów i ich adekwatność;
  • Badanie ogólnej wydajności systemu zarządzania - w tym dyskusja na temat możliwych usprawnień.

 

Normy ISO wymagają również formalnego udokumentowania przeprowadzonych spotkań. Najczęściej robi się to w formie raportu z przeglądu zarządzania, który powinien zostać zatwierdzony przez kierownictwo organizacji. W raporcie powinny znajdować się m.in. takie informacje jak:

  • decyzje i działania, które mają na celu doskonalenie Systemu Zarządzania,
  • poziom doskonalenia oferowanych usług i produktów w odniesieniu do wymagań klientów,
  • podjęte decyzje odnośnie potrzebnych zasobów.

Dobrą praktyką jest również udokumentowanie listy uczestników przeglądu zarządzania.

 

Raport z przeglądu zarządzania należy przekazać odpowiednim członkom personelu, zwłaszcza jeśli w systemie wprowadzane były zmiany lub poprawki. Dzięki temu mamy pewność, że wszyscy pracownicy są o nich poinformowani i będą stosować się do wprowadzonych zmian.

 

 

Jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji na temat systemów ISO i tego w jaki sposób mogą pomóc w osiągnięciu Waszych celów biznesowych, lub jeśli są Państwo zainteresowani otrzymaniem oferty na akredytowaną certyfikację, prosimy o kontakt.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.