Cele jakościowe i ich funkcja w Systemie Zarządzania Jakością

Czym są cele jakościowe i jaka jest ich funkcja w systemie zarządzania jakością

Klavs Henriksen MSc, auditor wiodący w Alcumus ISOQAR, rzuca światło na często błędnie rozumianą koncepcję celów jakościowych.

 

Jeśli polityka jakości jest dokumentem w organizacji, który określa ogólny zamiar i kierunek organizacji w odniesieniu do jakości, wówczas cele jakościowe mogą być postrzegane jako kamienie milowe, które kierują organizację na właściwy tor.

 

Ale dlaczego cele jakości są tak ważne?

 

Jako audytor zawsze najłatwiej jest powiedzieć: „Ponieważ standard tak mówi.” Bardziej pomocny jest fakt, że są one podstawą systemu zarządzania jakością. Widziałem, jak setki organizacji wykorzystują proces ustalania celów, aby skłonić organizację do realizacji wspólnego celu, wyrażonego w polityce jakości.

 

Spójrzmy na standard. Norma zarządzania jakością ISO 9001 zawiera klauzulę 6.2.1, która wymaga od organizacji ustanowienia celów jakościowych na odpowiednich funkcjach, poziomach i procesach. Cele muszą uwzględniać obowiązujące wymagania i być odpowiednie dla zgodności produktów i usług oraz zwiększać zadowolenie klientów.

 

W przeciwieństwie do Polityki Jakości, która jest ustalana na najwyższym poziomie organizacji, cele jakościowe mogą być ustanowione dla organizacji jako całości, jak również specyficzne dla działu, zespołu, procesu lub projektu.

 

Istnieje prawdopodobnie kilkaset celów jakościowych w organizacji, na przykład finanse, HR, środowisko oraz zdrowie i bezpieczeństwo. Dlatego ważne jest, aby skupić się na najważniejszych celach jakościowych.

 

To sama organizacja decyduje, które funkcje, poziomy i procesy są istotne. Patrząc na procesy i wyniki, organizacja może wykorzystać proces ustalania celów, aby skoncentrować się na konkretnych wymaganiach, procesach wysokiego ryzyka lub obszarach wymagających poprawy.

 

Nacisk należy położyć na te procesy, które bezpośrednio lub pośrednio prowadzą do zadowolenia klienta. W końcu jest to system zarządzania jakością.

 

Kiedy organizacja zdecyduje się na swoje cele jakościowe, będzie musiała je uruchomić - zdecydować, co monitorować i mierzyć oraz jak wprowadzić ulepszenia. Aby upewnić się, że cele są konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i czasowe – najlepiej użyć metody SMART (nawet jeśli nie jest to wymóg standardu), według której cele powinny być:

S – Skonkretyzowane – pracownik musi konkretnie wiedzieć co ma zrobić;

M – Mierzalne – cel musi mieć swój wskaźnik, aby po jego realizacji móc sprawdzić czy działania były skuteczne;

A – Akceptowalne – cel musi być zaakceptowany przez osoby, które będą go realizować;

R – Realne – cel musi być możliwy do osiągnięcia;

T – Terminowe – cel powinien mieć określony termin jego realizacji;

 

Aby cele rzeczywiście miały znaczenie, należy je zakomunikować. Pracownicy muszą zrozumieć, w jaki sposób ich praca wspiera realizację celów.

 

Nie chodzi tylko o uświadomienie pracownikowi rzeczywistego celu, ale także upewnienie się, że rozumieją, jakie działania istnieją w celu zapewnienia poprawy. Ciągłe doskonalenie nie odbywa się poprzez posiadanie tajnych planów, ale poprzez wzmocnienie pozycji pracowników i uczynienie ich odpowiedzialnymi za realizację ich części celów.

 

Źródło: www.alcumusgroup.com

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.