Nowa wersja normy ISO 31000:2018 – zarządzanie ryzykiem staje się pros

Nowa wersja normy ISO 31000:2018 – zarządzanie ryzykiem staje się prostsze

Zachwianie reputacji lub marki, cyberprzestępczość, ryzyko polityczne i terroryzm, to tylko niektóre z zagrożeń, z którymi coraz częściej muszą się borykać prywatne i publiczne przedsiębiorstwa. Właśnie została opublikowana nowa wersja ISO 31000, która ma na celu pomóc przedsiębiorcom w poradzeniu sobie z tymi problemami.

 

Ryzyko występuje przy podejmowaniu każdej decyzji, ale jasne jest, że niektóre decyzje wymagają uporządkowanego podejścia. Radzenie sobie z ryzykiem jest częścią zarządzania i przywództwa i ma zasadnicze znaczenie dla zarządzania organizacją na wszystkich poziomach co ma swoje odzwierciedlenie w wymaganiach norm ISO 9001:2015 i ISO 14001:2015.

 

Dotychczasowe praktyki zarządzania ryzykiem nie są już wystarczające, aby poradzić sobie z dzisiejszymi zagrożeniami muszą ewoluować. Powyższe rozważania stanowiły sedno przeglądu normy ISO 31000 "Zarządzanie ryzykiem - wytyczne", której najnowsza wersja została właśnie opublikowana. ISO 31000: 2018 zapewnia bardziej przejrzysty, krótszy i bardziej zwięzły przewodnik, który pomoże organizacjom stosować zasady zarządzania ryzykiem w celu poprawy planowania i podejmowania lepszych decyzji.

 

Główne zmiany to:

  • Przegląd zasad zarządzania ryzykiem, które są kluczowymi kryteriami sukcesu;
  • Nacisk na przywództwo - kierownictwo najwyższego szczebla powinno zapewnić zintegrowanie zarządzania ryzykiem z wszystkimi działaniami organizacyjnymi, począwszy od zarządzania organizacją;
  • Większy nacisk na powtarzalny charakter zarządzania ryzykiem - czerpiąc z nowych doświadczeń, wiedzy i analiz dotyczących przeglądów elementów procesu, działań i kontroli na każdym etapie procesu należy monitorować wpływ nowych danych na określone przez organizację ryzyka;
  • Usprawnienie treści, ze szczególnym naciskiem na utrzymanie otwartego modelu systemu, który regularnie wymienia informacje zwrotne z otoczeniem zewnętrznym w celu dopasowania do wielu potrzeb i kontekstów.

 

Jason Brown, przewodniczący komitetu technicznego ISO / TC 262 ds. Zarządzania ryzykiem, który opracował ten standard, mówi: "Zmieniona wersja ISO 31000 koncentruje się na integracji z organizacją i roli liderów oraz ich odpowiedzialności. Specjaliści ds. Ryzyka często znajdują się na marginesie zarządzania organizacją, a nacisk ten pomoże im wykazać, że zarządzanie ryzykiem jest integralną częścią biznesu. "

Każdy rozdział normy został poddany przeglądowi w duchu przejrzystości, został użyty prostszy język w celu ułatwienia zrozumienia i udostępnienia go wszystkim zainteresowanym stronom. Wersja 2018 kładzie większy nacisk na tworzenie i ochronę wartości, jako kluczowy czynnik zarządzania ryzykiem i zawiera inne powiązane zasady, takie jak ciągłe doskonalenie, włączanie interesariuszy, dostosowywanie do organizacji i uwzględnianie czynników ludzkich i kulturowych.

 

Ryzyko definiuje się obecnie, jako "efekt niepewności w odniesieniu do celów", który koncentruje się na skutkach niepełnej wiedzy o zdarzeniach lub okolicznościach dotyczących podejmowania decyzji przez organizację. Wymaga to zmiany tradycyjnego rozumienia ryzyka, zmuszając organizacje do dostosowania zarządzania ryzykiem do potrzeb i celów organizacji. Jason Brown wyjaśnia: "ISO 31000 zapewnia ramy zarządzania ryzykiem, które wspierają wszystkie działania, w tym podejmowanie decyzji na wszystkich poziomach organizacji. Struktura ISO 31000 i jej procesy powinny być zintegrowane z systemami zarządzania w celu zapewnienia spójności i skuteczności kontroli zarządzania we wszystkich obszarach organizacji. "Obejmuje to strategię i planowanie, odporność organizacyjną, IT, ład korporacyjny, HR, zgodność, jakość, zdrowie i bezpieczeństwo, ciągłość działania, zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo.

 

ISO 31000 podkreśla, że organizacja powinna zarządzać ryzykiem w sposób proaktywny a nie reaktywny. Norma ISO 31000: 2018 zawiera wytyczne, a nie wymagania, a zatem nie jest przeznaczona do celów certyfikacyjnych. ISO 31000:2018 należy traktować jako przewodnik, zbiór dobrych praktyk. Daje to użytkownikom elastyczność w implementacji standardu w sposób odpowiadający potrzebom i celom ich organizacji.

 

 

źródło: https://www.iso.org/iso-31000-risk-management.html

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.