10 błędów popełnianych przy wdrażaniu ISO 9001

10 najczęściej popełnianych błędów przez organizacje posiadające system zarządzania jakością

Wdrożyłeś System Zarządzania Jakością i nie do końca jesteś przekonany, że przynosi on spodziewane skutki? Sprawdź czy nie popełniłeś któregoś z najczęściej popełnianych przez organizacje błędów dotyczących Zarządzania Systemem Jakości ISO 9001:2015

 

1. Niewielkie zaangażowanie Najwyższego Kierownictwa w system ISO 9001.

Jeśli Najwyższe Kierownictwo nie jest odpowiednio zaangażowane w prawidłowe funkcjonowanie Systemu Zarządzania Jakością wszystko może pójść nie tą drogą, którą pójść powinno.

Zastanów się czy zapewniasz odpowiednie zasoby i mechanizmy do planowania, kontrolowania i ulepszania swoich produktów, usług i procesów.

A może nie demonstrujesz wśród pracowników odpowiedniej postawy wobec systemu?

Najwyższe Kierownictwo powinno podejmować takie decyzje, które pokazują, że jakość, doskonalenie i satysfakcja klienta są ważną kwestią.

 

2. Kluczowy personel nie jest należycie przeszkolony w zakresie ISO 9001.

Wysłałeś kluczowy personel na szkolenie dotyczące ISO 9001? Pamiętaj pracownicy muszą zrozumieć czym tak naprawdę jest ISO 9001 i jakie są jego wymagania. Niejednokrotnie potrzebny jest im dłuższy czas na prawdziwe wgryzienie się w temat. Stałe aktualizowanie i rozszerzanie zdobytej wcześniej wiedzy są też niezmiernie ważne.

 

3. Brak należytego szkolenia całego personelu.

Pracownicy uczestniczyli w szkoleniu ISO? A jak ono wyglądało? Czy tak naprawdę zrozumieli swój wkład we właściwe funkcjonowanie procesu i całego Systemu Zarządzania Jakością? A może w szkoleniu chodziło tylko o to, by ich nazwiska znalazły się na liście osób, by móc ją zaprezentować na którymś z audytów? Zastanów się jak było u Ciebie. Pamiętaj, szkolenie pracownika musi być zgodne z jego obowiązkami i wykonywanymi czynnościami.

 

4. Zbyt złożony System Zarządzania Jakością.

Jeśli organizacja pracuje tylko nad przysłowiowym utrzymaniem systemu przy życiu, wykonywanie kolejnych czynności wymaganych przez procedury jest skomplikowane i czasochłonne, liczba nowych formularzy i dokumentów zaczyna przerażać, to może najwyższy czas zastanowić się nad tym czy System nie jest zbyt skomplikowany. Może warto przemyśleć, co tak naprawdę jest nam potrzebne (np. czego wymaga standard), a z czego można zrezygnować, co można zrobić w prostszy sposób. System ma pomóc organizacji, a nie być dla niej utrudnieniem.

 

5. Niewłaściwe podejście do wprowadzania działań naprawczych.

Organizacje muszą poświęcić czas na zbadanie prawdziwych przyczyn niezgodności, jeżeli tego nie zrobią, istnieje duże prawdopodobieństwo, że niezgodności się powtórzą. Pamiętaj też o sztuce popełniania błędów, nie karz, lecz zastanów się dlaczego błędy się pojawiły. Ulepszaj system!

 

6. Brak wiedzy czego tak naprawdę chcą klienci.

Co roku wysyłasz ankiety do klientów i cieszysz się, że ktokolwiek je odeśle, bo dzięki temu masz odbębniony kolejny wymóg normy? To jednak nie o to w tym wszystkim chodzi. Pamiętaj, robisz to dla swojej firmy i dla siebie. Musisz poznać jaki jest poziom zadowolenia klientów z Twoich produktów czy usług. Musisz monitorować jakie mają odczucia na temat współpracy z Tobą. Konkurencja nie śpi. Być może jesteś w stanie niewielkim kosztem coś polepszyć, by zwiększyć jego satysfakcję? Właściwie wysłuchaj swoich klientów!

 

7. Pośpiech podczas wdrażania systemu.

Zbudowanie solidnego systemu zarządzania ISO 9001 wymaga pracy i czasu. Chyba nie chcesz później wysłuchiwać, że jest tyle niepotrzebnej i dodatkowej pracy, i że wprowadziłeś coś co się nie sprawdza.

 

8. Brak należycie przeszkolonego i doświadczonego audytora wewnętrznego.

W wielu przypadkach audytorom wewnętrznym brakuje niezbędnego przeszkolenia i doświadczenia, aby odróżnić drobne niedociągnięcia od poważnych problemów w systemie zarządzania jakością. Audytorzy muszą potrafić dostrzegać kwestie, które pomogą organizacji ulepszyć procesy i sam system.

 

9. Mylne twierdzenie, że to co działa w jednej organizacji, sprawdzi się również w drugiej.

Każda organizacja jest inna i to, co może działać w jednej, może nie zadziałać u innej. Każdy system powinien być opracowany indywidualnie z uwzględnieniem wymagań i charakterystyki danej firmy.

 

10. Powierzenie odpowiedzialności za SZJ jednej osobie.

ISO 9001 musi być dziełem całej organizacji. Wkład każdej osoby w jego działanie jest istotny i pracownicy muszą o tym wiedzieć.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.