Złożyliśmy zaświadczenie dotyczące przeprowadzenia audytu energetyczne

Złożyliśmy zaświadczenie dotyczące przeprowadzenia audytu energetycznego do URE i co teraz?

Po gorączce związanej z ostatecznym terminem złożenia zaświadczenia do Urzędu Regulacji Energii o wykonaniu audytu energetycznego przedsiębiorstwa powoli opada kurz. Wiele firm po spełnieniu obowiązku i złożeniu zaświadczenia zastanawia się, co dalej. Niektórzy podchodzą do tematu, jak studenci: zakuć, zdać, zapomnieć. Inni myślą jak wykorzystać często niemały wysiłek włożony w przejście procedury audytowej oraz jak zastosować możliwości doskonalenia swojego przedsiębiorstwa.

 

Poprawnie wykonany audyt energetyczny przedsiębiorstwa powinien zdefiniować wskaźniki pozwalające obiektywnie mierzyć efektywność energetyczną procesów w naszej firmie, porównywać się do wskaźnikowych wartości u innych podobnych przedsiębiorstw i zidentyfikować możliwości poprawy efektywności.

 

Zidentyfikowane możliwości zawsze powinny być rozpatrywane w kontekście finansowym. Reprezentanci najwyższego kierownictwa powinni policzyć, czy wdrożenie tych popraw przyczyni się bezpośrednio lub pośrednio do poprawy wyniku finansowego, głównie po stronie kosztów.

 

Wyliczając opłacalność działań modernizacyjnych przedstawicie firmy powinni wziąć pod uwagę cały cykl życia: inwestycję, koszty utrzymania oraz wartość rezydualną. Najczęściej w takim przypadku firmy przeprowadzają analizę LCC (life cycle cost).

 

Z mojego doświadczenia wynika, że przedsiębiorcy podejmują temat efektywności energetycznej w przypadku, gdy koszty inwestycji zwracają się w przeciągu 3-4, czasami 5 lat. Dłuższy czas zwrotu inwestycji nie sprzyja poprawie efektywności energetycznej, czy wskaźnikowi wyniku energetycznego. Niemniej, nie należy zapominać, że oprócz oszczędności kosztów energii, optymalizacja procesów przynosi najczęściej dodatkowe korzyści.

 

Do korzyści związanych z efektywnym zarządzaniem energią możemy zaliczyć:

  • zmniejszenie kosztów zużycia energii,
  • zmniejszenie oddziaływania na środowisko z wykorzystaniem energii i zmniejszenie emisji CO2,
  • zmniejszenie narażenia na rosnące ceny energii, lub na jej wahania,
  • zwiększenie dostępności usług związanych np. z dostarczaniem sprężonego powietrza w różne miejsca poprzez lepsze wykorzystanie istniejących w danej organizacji możliwości,
  • zwiększenie niezawodności produkcji i wielkości produkcji
  • poprawę wydajności urządzeń lub całych linii technologicznych.

 

Typowymi przykładami usprawnień operacyjnych mogą być:

  • poprawa kontroli nad operacjami prowadzącymi do poprawy produktywności,
  • zmniejszenie hałasu,
  • poprawa poziomu komfortu w budynkach, takich jak temperatura, wentylacja, oświetlenie, itp,
  • niższe koszty utrzymania wynikające z lepszego funkcjonowania maszyn i urządzeń,
  • zmniejszenie przestojów,
  • zredukowanie wytwarzanych odpadów,
  • zmniejszenie zużycia wody oraz
  • zgodność z obowiązującymi wymaganiami prawnymi i innymi wymaganiami.

 

Wymienione powyżej korzyści operacyjne mogą różnić się w zależności od branży i rodzaju ulepszeń.

 

Redukcja kosztów energii i poprawa efektywności energetycznej zazwyczaj nie ma negatywnego wpływu na organizację, jej działalność lub jej pracowników. Jest to wyjątkowa sytuacja w porównaniu do większości innych form redukcji kosztów, które zazwyczaj mają bezpośredni i pośredni negatywny wpływ na zasoby ludzkie, pracowników i wykonawców.

 

Po wyliczeniu czasów zwrotu kosztów, firmy bardzo często rozpoczynają aktywnie poszukiwać inicjatyw i dotacji krajowych, czy unijnych. Skorzystanie z takiego finansowania w oczywisty sposób podnosi opłacalność inwestycji i przyczynia się do skrócenia czasu zwrotu kosztów poniesionych na rzecz poprawy efektywności energetycznej.

 

Zrealizowanie powyższych czynności łącznie z audytem energetycznym przedsiębiorstwa w naturalny sposób przybliża nas do wdrożenia systemu zarządzania energią ISO 50001 i uzyskania certyfikatu ISO 50001.

 

Moim zdaniem, poprawne wykonanie audytu energetycznego przedsiębiorstwa stanowi ok. 60% prac związanych z wdrożeniem i certyfikowaniem systemu zarządzania energią zgodnego z normą ISO 50001.

 

Każdy odpowiedzialny przedsiębiorca, manager myślący długookresowo rozumie, że w dynamicznie zmieniającym się świecie, gdzie wszyscy zwracają uwagę na efektywność i skuteczność biznesową, zarządzanie energią staje się kolejnym orężem w walce z rosnącymi kosztami i kurczącymi się marżami. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych tematyką zarządzania energią do kontaktu.

 

Autor:  Paweł Dąbrowski - Dyrektor Zarządzający ISOQAR CEE 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.