ISO 50001 czyli jak efektywnie zarządzać energią

ISO 50001 czyli jak efektywnie zarządzać energią

W sierpniu 2018 roku planowana jest publikacja nowej wersji standardu ISO 50001. Z tej okazji warto przypomnieć jakie korzyści niesie ze sobą wdrożenie systemu zarządzania energią w firmie.

 

Z opublikowanych niedawno badań wynika, że polscy przedsiębiorcy coraz więcej wagi przykładają do kwestii związanych z oszczędnością energii. Niestety wciąż brakuje wiele do ideału, co potwierdza audyt, który został przeprowadzany w ponad 200 firmach. Jego wyniki udowadniają, że firmy te mogłyby zredukować koszty związane ze zużyciem energii średnio o 10-15%. W skrajnych przypadkach oszczędności mogły osiągnąć nawet 30%.

 

Największe straty generowane są następujących obszarach:

- oświetlenie

- jałowa praca urządzeń

- nieprawidłowa termomodernizacja budynku

 

Typowe błędy związane z oświetleniem to przede wszystkim prześwietlanie pomieszczeń, czyli umieszczanie zbyt dużej liczby punktów świetlnych, stosowanie lamp o zbyt dużej mocy, a także niestosowanie wyłączników czasowych. Spore oszczędności daje też zastosowanie nowoczesnych lamp ledowych, dzięki którym przedsiębiorcy są w stanie zmniejszyć koszty oświetlenia nawet o 80%.

 

Kolejnym obszarem generującym największe straty jest jałowa praca urządzeń elektrycznych takich jak ruchome schody, drzwi obrotowe czy też klimatyzatory w pustych pomieszczeniach. Jak wskazują eksperci, oszczędności te są niezwykle łatwe do osiągnięcia i przynoszą prawie natychmiastowe efekty.

 

Niestety wiele polskich firm nadal nie zdaje sobie sprawy z tego jak łatwo można obniżyć rachunki za prąd. Sytuacja te powinna jednak ulec wkrótce zmianie, a to za sprawą nacisków Unii Europejskiej, która stale dąży do zmniejszenia zużycia energii wyznaczając nowe cele.

 

Polskie przedsiębiorstwa będą zatem musiały podjąć działania zmierzające do zwiększenia swojej efektywności energetycznej. Rozwiązaniem może okazać się wdrożenie systemu zarządzania energią opartego na normie ISO 50001. Posiadanie takiego systemu daje spore możliwości redukcji zużycia energii, co przekłada się na obniżenie kosztów działalności. Ponadto unijne regulacje nakładają na przedsiębiorstwa wymogi związane z przeprowadzeniem audytu energetycznego.  Obowiązek ten dotyczy tzw. „dużych przedsiębiorstw” czyli zatrudniających co najmniej  250 pracowników, i których roczny obrót przekracza 50 mln euro lub całkowita roczna kwota bilansowa przekracza 43 mln euro. Alternatywą dla audytów energetycznych jest posiadanie systemu zarządzania energią zgodnego z ISO 50001.

 

Do bezpośrednich korzyści finansowych, wynikających z efektywnego zarządzania energią należą mi.in:

  • obniżony koszt zużycia energii,
  • zmniejszenie oddziaływania na środowisko spowodowane zużyciem energii i redukcja emisji CO2,
  • zmniejszenie negatywnych skutków rosnących cen energii,
  • zwiększona efektywność niektórych procesów w firmie (przykład: redukcja zużycia sprężonego powietrza w jednym z procesów, pozwala wykorzystać jego nadwyżkę w innym miejscu),
  • zwiększona wydajność produkcji/usług,
  • poprawa wydajności sprzętu/maszyn w firmie.

 

Certyfikacja zgodnie z normą ISO 50001 udowadnia, że ​wdrożony system jest skuteczny, zapewnia przewagę nad konkurencją i pomaga w obniżeniu kosztów związanych ze zużyciem energii.

 

Zadzwoń pod numer 22 6497664 lub napisz maila isoqar@isoqar.pl aby dowiedzieć się, w jaki sposób można wdrożyć i certyfikować system zarządzania energią zgodny z ISO 50001.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.