Ochrona miejsca pracy przed przyszłymi pandemiami

Ochrona miejsca pracy przed przyszłymi pandemiami

Pandemia COVID-19 była wyjątkowym doświadczeniem dla świata, całkowicie zakłócając codzienne życie. Żadna organizacja nie pozostała nietknięta jego wpływem. Z tego powodu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy jest teraz czymś, w co każda firma musi być aktywnie zaangażowana i co powinna umieścić na szczycie listy priorytetów.

 

Gdy świat zaczyna uczyć się jak żyć z COVID-19, organizacje zaczynają wyciągać wnioski i spoglądać w przyszłość. Jedną z rzeczy, które warto uwzględnić w planach, jest sposób radzenia sobie z przyszłymi pandemiami. Po ostatnich doświadczeniach, każda organizacja powinna mieć na uwadze związane z tym zagrożenia.

 

Światowa Organizacja Zdrowia uważa, że istnieje duże prawdopodobieństwo, iż w najbliższej przyszłości przyjdzie nam zmierzyć się z kolejnymi epidemiami o skali globalnej. Warto w tym miejscu podkreślić, że blisko 75% wszystkich nowych chorób pochodzi od zwierząt. Pomijając COVID-19, tylko w ciągu ostatnich 20 lat ludzkość musiała stawić czoła co najmniej pięciu poważnym wirusom, jakim były SARS, MERS, Ebola, ptasia grypa i świńska grypa. Wszystkie te choroby miały potencjalnie niszczycielski wpływ na skalę globalną. Na szczęście udało nam się uniknąć najpoważniejszych skutków epidemii, ale doświadczenie ostatnich 18 miesięcy pokazuje, jak niebezpieczne mogą być dla zdrowia i życia ludzi.

 

Ochrona w praktyce

Oto kroki, które należy podjąć, aby chronić swoich pracowników i organizację przed przyszłymi skutkami pandemiami:

 

Krok 1

Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie oceny ryzyka w miejscu pracy. Pozwoli to określić, jakie środki ostrożności należy podjąć w celu minimalizacji zagrożenia chorobami. Jeśli doszło do wybuchu epidemii, należy dokonać oceny ryzyka uwzględniającej podatność na zakażenie wirusami lub chorobami zakaźnymi oraz warunki panujące w miejscu pracy.

Ocena powinna obejmować również organizację samego miejsca pracy i charakter wykonywanej pracy.

 

Krok 2

Niezbędne jest podwojenie dobrych praktyk i środków bezpieczeństwa, które stosowano podczas pandemii COVID-19, aby zapewnić bezpieczne warunki w miejscu pracy. Warto korzystać z nabytego  doświadczenia i upewnić się, że wszyscy pracownicy wiedzą, jakie wytyczne obowiązują w organizacji i gdzie je znaleźć.

 

Krok 3

Zapobieganie i kontrola infekcji staną się stałym elementem każdej firmy. Polityka i procedury BHP Twojej firmy powinny zawierać szczegółowe informacje o tym, jak zapobiegać rozprzestrzenianiu się patogenów (bakterii, wirusów lub innych drobnoustrojów, które mogą powodować choroby) poprzez dobre praktyki higieniczne i testy. Procedury dotyczące identyfikacji i eliminacji przyczyn złego stanu zdrowia pracowników powinny być regularnie sprawdzane i aktualizowane w miarę potrzeby.

 

Do obowiązków pracodawcy należeć będzie również opracowanie i wdrożenie skutecznego planu, uwzględniającego następujące aspekty:

  • Ryzyko związane z tymczasowym zmniejszeniem siły roboczej podczas pandemii.
  • Ryzyko związane z podróżami służbowymi lub osobistymi za granicę.
  • Wpływ stanu zdrowia i samopoczucia pracowników na ich zdolność do wykonywania pracy (np. poprzez wspieranie pracowników którzy są po przebytej chorobie i pomaganie im w powrocie do pracy).

 

Ponieważ pandemia COVID-19 odcisnęła wpływ na sposób w jaki obecnie pracujemy (zmniejszenie liczby podróży służbowych, przejście na pracę zdalną), pracodawcy muszą zaktualizować swoje zasady i procedury, aby uwzględnić wpływ, jaki te nowe warunki pracy mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne pracowników. Chociaż istnieje wiele korzyści dla pracowników mających bardziej elastyczne modele pracy, istnieją również pewne wady. Pracownicy mogą czuć się bardziej odizolowani i samotni, co powoduje stres i niepokój. Pracodawcy mają obowiązek dbać o zdrowie psychiczne swoich pracowników i dlatego powinni uwzględniać ten aspekt we wszystkich swoich ocenach ryzyka.

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.