5 sposobów: jak pracować z domu z dziećmi i nie zwariować

5 sposobów: jak pracować z domu z dziećmi i nie zwariować

  • Zarządzenie o zamknięciu szkół, później o odwołaniu imprez sportowych, czy kulturalno-rozrywkowych spowodowało, że całe rodziny, które do tej pory spędzały ze sobą średnio kilka godzin dziennie zostały postawione przed faktem stałej, ciągłej obecności. Jak żyć?
  • Rodzice otrzymali dodatkowe obowiązki, muszą pełnić dodatkową rolę, do której często nie są przygotowani. Mają uczyć dzieci samodzielności. Dodatkowo często zakładają, że muszą zastąpić nauczycieli, a to nie tędy droga.
  • Elastyczność ma kluczowe znaczenie w czasach pandemii COVID-19.
  • Perfekcjonizm naszym wrogiem.
  • Izolacja nie musi prowadzić do emocjonalnego oddalenia, czy rozłąki.

 

Na całym świecie drzwi w przedszkolach, szkołach, na uniwesytetach oraz w miejscach publicznych zamykają się, by spowolnić rozprzestrzenianie się COVID-19. Mimo, że decyzja o zamknięciu murów dla naszych pociech i miejsc publicznych jest niezwykle ważna i ma znaczenie dla naszego zdrowia i życia, to pracujący rodzice lub opiekunowie będą zmuszeni do podejmowania złożonych decyzji jak pogodzić życie zawodowe z prywatnym.

 

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek jak złapać właściwą perspektywę i poczucie równowagi przygotowując się do wielotygodniowej izolacji.

  1. Zaplanuj dzień.
  2. Kontaktuj się z współpracownikami.
  3. Pozwól odejść perfekcjonizmowi.
  4. Zadbaj o balans pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
  5. Korzystaj z technologii i wprowadzaj innowacje.

 

1.      Zaplanuj dzień.

Ustal wspólnie z członkami rodziny (z niektórymi się da, na niektórych trzeba będzie wpłynąć), jak będziecie współpracować ze sobą od świtu do zachodu słońca. Podziel dzień pomiędzy zadania zawodowe i prywatne. Ustalcie:

  • O której jest śniadanie, obiad, czy kolacja?
  • O której będziesz / będziecie mogli wesprzeć dzieci z ich zadaniami i lekcjami zleconymi przez szkołę?
  • Jak długo i w jakiej porze dnia dzieci mogą oglądać telewizję, korzystać z telefonu komórkowego, grać na konsoli, czy komputerze?
  • Jak mają zachowywać się domownicy, kiedy mama lub tata (opiekunowie) mają tzw. calla, telekonferencję, czy wideokonferencję?
  • Czy dzieci same jedzą obiad, czy z rodzicami?,
  • Kto i kiedy gotuje, przygotowuje posiłki?,
  • Kto sprząta i jak często?,
  • Kto i jak często dezynfekuje powierzchnie z którymi mamy kontakt: klamki, włączniki, wtyczki, blaty, telefony komórkowe, klucze, itp.?
  • Kto i jak często robi zakupy?,
  • Czy wychodzimy z domu, a jeżeli tak pod jakimi warunkami?,
  • O której chodzimy spać, i jak długo śpimy?
  • Czy pozwalamy dzieciom spać do południa?
  • Kiedy rodzice mogą odpocząć?
  • Jak będziemy dbać na tak małej przestrzeni o prywatność, żeby się sobą nie zmęczyć?,
  • Jak będziemy rozładowywać stres?
  • Jak będziemy ładować wewnętrzne „akumulatory”?

 

2.      Kontaktuj się z współpracownikami.

Praca na odległość, zwana zdalną mimo, że pomaga stanowi barierę dla zwierzęcia stadnego jakim jesteśmy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że przerwa na papierosa, czy spotkania w kuchni firmowej są skutecznym nieoficjalnym kanałem firmowej komunikacji. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że komunikacja nieformalna jest równie ważna i potrzebna jak oficjalna - poprzez spotkania, maile firmowe, czy minutki pozwala nam zachować właściwy kurs. Praca zdalna, używanie komunikatorów, czasami telekonferencji ogranicza się zaledwie do kilku osób. Pamiętajmy, aby każdego dnia porozmawiać z kilkoma osobami z działu i nie tylko. Raz w tygodniu spróbujmy zorganizować wirtualne spotkanie z większą grupą. Te krótkie chwile pozwalają nam poczuć się, że jesteśmy częścią czegoś większego, czegoś potrzebnego, czegoś, co nas w pewnym sensie określa. Przełożeni powinni każdego dnia kontaktować się ze współpracownikami, nie tylko w sprawach biznesowych, czy firmowych, ale po to żeby podnieść ich na duchu, aby pokazać, że borykają się z tymi samymi wyzwaniami, itp. Przedłużająca się izolacja z całą pewnością będzie wpływać negatywnie na nasze zdrowie psychiczne, a niepewność będzie rosła z całą pewnością.

 

3.      Pozwól odejść perfekcjonizmowi.

W czasie tak wielkiego kryzysu, w czasie pandemi COVID-19 nie ma miejsca na perfekcjonizm.

 

W najbliższych miesiącach elastyczność będzie czynnikiem decydującym. Przyszłość wydaje się niepewna.

 

Nie wiemy

  • jak pandemia będzie rozwijać się w najbliższych tygodniach,
  • jak długo będą zamknięte granice,
  • jak długo będą zamknięte szkoły,
  • jak wiele osób zachoruje i przedwcześnie straci życie.

 

Boimy się również, co nie powinno nikogo dziwić o stabilność finansową naszych gospodarstw domowych. Pytania możemy mnożyć. Dlatego nie denerwuj się, że podczas tzw. calla, telekonferencji słychać dzieci, telewizor, czy radio. Nie denerwuj się, gdy podczas wideokonferencji w tle widać niewyprasowane pranie. Nie denerwuj się, gdy po godzinnej telekonferencji, czy wideokonferencji wchodząc do pokoju dziecka, widzisz pomalowane ściany, czy stojącą wodę na podłodze. A łazienka wygląda tak, jakby przeszło przez nią tsunami. Bądźmy elastyczni, przesłanie to kieruję do przedstawicieli najwyższego kierownictwa, dyrektorów, kierowników, czy pracowników. Wszyscy powinniśmy rozumieć wyzwania jakie przed nami stoją. Dlatego ważniejsze wydaje się elastyczne podejście do godzin pracy. Może lepiej niektóre zadania wykonywać wcześnie rano lub późnym wieczorem jak nasze pociechy jeszcze śpią lub pójdą spać. W czasie pandemi planowanie wydaję się być równie kluczowe. Planowanie pozwoli we właściwy sposób przygotować się wszystkim do spotkania. Niektórzy włączą dzieciom telewizor, pozwolą pograć na komórce, czy tablecie. Jeżeli to możliwe dziećmi w tym czasie zajmie się drugi rodzić, czy opiekun. 

 

4.      Zadbaj o balans pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.

Jak to zrobić w sytuacji, gdy nasza ostoja, stała się miejscem pracy, gdy nasza prywatność, z dnia na dzień została obdarta z tajemniczości. Gdzie siąść przy komputerze, aby nikt nam nie przeszkadzał w czasie telekonferencji, czy wideo konferencji?. Co będzie widać w kamerze, podczas wideokonferencji?. Czy skorzystać z przykładu jaki dają nam politycy dający wywiadów w telewizji podczas pandemi COVIS-19? Balans to również dbanie o zdrowie psychiczne. Wieczorami jak nasze pociechy pójdą spać organizujcie ze znajomimi spotkania korzystając z komunikatorów. Ćwicz w domu i dziel się swoimi wynikami ze znajomymi. Zrób coś dobrego dla sąsiada, np.: robiąc dla niego zakupy.

 

5.     Korzystaj z technologii i wprowadzaj innowacje.

W codziennym życiu podczas pandemi zaczęliśmy jeszcze z większym zapałem korzystać z komunikatorów. Powinniśmy ich używać nie tylko podczas pracy. Używajcie ich również podczas rozmów z najbliższymi, rodzicami, bratem, siostrą, czy znajomymi. Wykorzystujcie technologie, żeby nikt w tym trudnym czasie dla nas nie był samotny. Trudny czas, to czas który wymaga od każdego z nas kreatywnego myślenia. Utarte szlaki, nasze nawyki, procedury mogą się nie sprawdzać. Nie szukaj jednego właściwego rozwiązania jak będziesz postępować w czasie pandemi. Najprawdopodobniej będziesz zmuszony wprowadzać innowacje, testować je i wdrażać w życie w ciągu najbliższych tygodni.

 

Nowa sytuacja wymusza od nas przyjęcia na swoje barki roli przywódcy. Myślmy i zachowujmy się jak przywódcy. Analizujmy otoczenie, oceniajmy ryzko, wyciągajmy wnioski i podejmujmy właściwe decyzje, ważne z punktu widzenia naszych rodzin i pracy. Nasze nowe kompetencje, które zdobędziemy lub rozwiniemy będą miały ogromny wpływ na nasze rodziny i całe społeczeństwo.

 

Autor: Pawel Dabrowski
Dyrektor Zarządzający ISOQAR CEE Sp. z o.o.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.