Przewodnik Zafałszowań Żywności (Food Fraud) IFS

Przewodnik zafałszowań żywności IFS

IFS wydał przewodnik, który ma pomóc w lepszym zrozumieniu wymagań standardu pod kątem zafałszowań żywności.

 

W przewodniku zostały szczegółowo opisane wymagania dotyczące przeciwdziałaniu zafałszowaniom żywności (Food Fraud) określone przez IFS Food wersja 6.1, a także IFS PACsecure 1.1 i IFS Logistic 2.2.

 

Wytyczne dotyczą opracowania, wdrożenia i utrzymania planu ograniczenia zafałszowań produktu zgodnie z IFS Food wersja 6.1 i zawierają:

  • Utworzenie zespołu ds. oceny zafałszowań produktu
  • Identyfikację potencjalnego ryzyka zafałszowań produktu
    • Zbieranie danych i ich przegląd
  • Ocenę narażenia na zafałszowanie produktu
    • Zasady oceny podatności na zafałszowania produktu
    • Zasady oceny podatności na zafałszowania dostawców
  • Opracowanie planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
    • Zasady planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
  • Wdrożenie i monitorowanie środków kontroli planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
    • Środki kontrolne
  • Przegląd i doskonalenie planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
    • Zmiany w czynnikach ryzyka i ocenie podatności na zafałszowania produktu
    • Formalny przegląd oceny podatności na zafałszowania
    • Kontrola i monitorowanie wymagań oraz wdrożenie

 

Przewodnik zawiera również opisane przykłady oceny podatności, opracowania i przeglądu planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa.

 

Dodatkowo przewodnik zawiera listę pytań, które auditor może zadać podczas auditowania wymagań dotyczących zafałszowań produktu (Food Fraud). Poniżej przedstawiamy listę pytań, na które każda firma musi być gotowa.

 

Sekcja 4.2

  • Kim są członkowie zespołu ds. oceny zafałszowań produktu?
  • W jaki sposób przeszkolono członków zespołu oceny zafałszowań produktu?
  • Czy obowiązki zespołu ds. oceny zafałszowań produktu są jasno określone?
  • W jaki sposób kierownictwo wyższego szczebla wspiera zespół ds. oceny zafałszowań produktu?
  • W jaki sposób zidentyfikowano źródła danych dotyczące zafałszowań produktu?
  • Czy istnieje lista źródeł danych z informacjami dotyczącymi jej przeglądu i częstotliwości przeglądu?
  • Czy wykorzystywane są wiarygodne źródła danych?
  • W jaki sposób dane są wykorzystywane przez członków zespołu ds. oceny zafałszowań produktu?

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Zapisy szkoleniowe zespołu ds. oceny oszustw produktowych
  • Lista informacji i źródeł danych
  • Dowody na regularny przegląd źródeł informacji i danych

 

Sekcja 4.3

  • Jaka jest zdefiniowana metodologia oceny podatności?
  • Jakie czynniki ryzyka są zdefiniowane dla produktu (surowców, składników i opakowań) i dostawców?
  • Czy wszystkie surowce, składniki i opakowania podlegają ocenie podatności?
  • Czy wyniki podatności lub oceny są dostępne do przeglądu?
  • Jak często są przeprowadzane oceny podatności?
  • Czy przeprowadzane są oceny podatności na wszystkie nowe surowce, składniki i opakowania oraz dostawców tych produktów?

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Zapisy oceny podatności
  • Lista surowców, składników i opakowań oraz ich dostawców
  • Wyniki przeglądu audytu wewnętrznego

 

Sekcja 4.4 oraz 4.5

  • Czy istnieje procedura planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa?
  • Jakie środki kontroli stosuje się w celu ograniczenia ryzyka potencjalnej działalności związanej z zafałszowaniami produktów zidentyfikowanej w ramach oceny podatności?
  • Czy środki kontroli są odpowiednio i konsekwentnie stosowane zgodnie ze zidentyfikowanymi zagrożeniami?
  • Kto monitoruje i, jeśli to konieczne podejmuje działania, w przypadku problemów zidentyfikowanych w ramach stosowanych środki kontroli?
  • Czy środki kontroli są regularnie sprawdzane pod kątem przydatności i skuteczności?

 

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Plan łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
  • Zapisy i przegląd środków zaradczych dotyczących planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa (i działań)
  • Reklamacje klientów i konsumentów
  • Wyniki audytu wewnętrznego

 

Sekcja 4.6

  • Jak często przeprowadzana jest ocena podatności?
  • Czy w ramach procedury planu łagodzenia zafałszowań w branży spożywczej zdefiniowano kryteria, w których ocena podatności na zafałszowania żywnościowe zostanie poddana przeglądowi w uzupełnieniu do przeglądu rocznego, tj. kiedy mogą wystąpić zmiany ryzyka?
  • Czy dokonano przeglądu skuteczności planu łagodzenia zafałszowań w branży spożywczej? Jeśli tak, jak się to odbywa?
  • Czy zmieniono wymagania dotyczące kontroli i monitorowania, a jeśli tak, dlaczego?

Dokumenty, które audytor może chcieć ocenić

  • Procedury planu łagodzenia / ograniczenia skutków oszustwa
  • Środki kontroli, zapisy i przeglądy planu zwalczania zafałszowań produktu (i działania)
  • Reklamacje klientów i konsumentów
  • Wyniki audytu wewnętrznego

 

Dla ułatwienia IFS podaje w przewodniku zafałszowań żywności przykładową listę danych źródłowych do monitorowania zafałszowań żywności na rynkach światowych. Kluczowymi źródłami mogą być: RASFF, FAO, strona Komisji Europejskiej.

 

Pełen przewodnik dostępny jest za darmo na stronie właściciela standardu IFS

https://www.ifs-certification.com/images/standards/ifs_food6/documents/FoodFraud-Guide_1805.pdf

 

Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat identyfikacji i zapobiegania zjawiskom Food Fraud oraz Food Defense zapraszamy na szkolenie organizowane przez ISOQAR (Sprawdź szczegóły)

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.