Przewodnik IFS do kontroli nad szkodnikami

Przewodnik IFS do kontroli nad szkodnikami

Częstą niezgodnością identyfikowaną podczas audytów IFS jest kontrola nad szkodnikami. W związku z tym IFS wydał przewodnik, który ma pomóc certyfikowanym zakładom w tym obszarze. Dokument rozjaśnia wymagania IFS w kontekście kontroli nad szkodnikami oraz informuje o aktualnych zmianach w tym obszarze.

 

Co ważne przewodnik ma być wsparciem dla zakładów. Zawarte w nim informacje nie są obligatoryjne do wdrożenia ale mają być pewną podpowiedzią ze strony IFS.

 

Rządzący i społeczeństwo oczekują od firm, że będą działać w sposób zrównoważony i odpowiedziany. Przykładem jest „Zielony Ład” Unii Europejskiej. Inicjatywa ta ma istotne implikacje dla całej branży spożywczej. Coraz częściej firmy muszą brać pod uwagę wpływ swoich działań na środowisko oraz sposoby, w jakie mogą udoskonalić swoją działalność w sposób bardziej zrównoważony. Rozwój ten obejmuje również zwalczanie szkodników w przemyśle spożywczym. Nie będzie to już tylko kwestia zapewnienia niezbędnej kontroli, ale także ograniczenia związanego z tym wpływu na środowisko. W przewodniku IFS przedstawia innowacyjne, bardziej zrównoważone i bezpieczne techniki oraz rolę, jaką odgrywają w tym kontekście narzędzia cyfrowe. Oba aspekty są niezbędne dla ukierunkowanego, zintegrowanego podejścia do ochrony przed szkodnikami. Wytyczne IFS dotyczące zwalczania szkodników pozwalają czytelnikom lepiej zrozumieć wymagania standardów IFS odnoszące się do tego tematu i wyjaśniają obowiązki w różnych obszarach. Uwaga jest skupiona głównie na gryzoniach, które powodują średnio najwięcej szkód w obiektach certyfikowanych na zgodność z IFS. Jednak firmy mogą również stosować zasady zintegrowanej ochrony przed szkodnikami (IPM) do innych szkodników.

 

Co to jest zintegrowana ochrona przed szkodnikami (IPM)?

 

Praca z wymaganiami dotyczącymi zwalczania szkodników w różnych branżach doprowadziła do rozwoju nowych technologii i nowych sposobów myślenia. Podejście IPM ma zastosowanie w środowiskach rolniczych i pozarolniczych i stało się „złotym standardem” w przemyśle spożywczym. Jest to podstawa dla wszystkich profesjonalistów zajmujących się zwalczaniem szkodników. IPM oznacza zintegrowaną ochronę przed szkodnikami, której celem jest utrzymywanie szkodników z dala od obiektów poprzez ukierunkowane działanie w obszarach potencjalnych schronień szkodników oraz potencjalnych punktów wejścia. Minimalizuje to ilość potrzebnych pestycydów i pozwala uniknąć konieczności podejmowania środków wewnątrz obiektu. Nacisk kładziony jest na środki zapobiegawcze oparte na utrzymaniu obiektów i sanitacje. Podczas gdy zasady IPM pozostają niezmienione, sposób ich wdrażania stale ewoluuje i wymaga zaangażowania w ciągłe doskonalenie. Wytyczne przewodnika mają na celu promowanie wdrażania IPM, jako elementarnej części oceny ryzyka w obiektach certyfikowanych na zgodność z IFS.

 

Aby zoptymalizować skuteczny i zrównoważony system ochrony przed szkodnikami zgodnie z wymaganiami IFS, do wytycznych dodano dwa nowe aspekty uwzględniające globalny rozwój i wyzwania środowiskowe – zrównoważony rozwój i nowe narzędzia, w tym cyfryzację. Aby zmniejszyć wpływ konsumpcji i produkcji na środowisko, Komisja Europejska ustanowiła Europejski Zielony Ład, którego celem jest uczynienie Europy neutralną klimatycznie do 2050r. Określa plan zmian transformacyjnych i doprowadzi do licznych zmian legislacyjnych, których cele obejmują wiele różnych sektorów, w tym budownictwo, różnorodność biologiczną, energię, transport i żywność. Przedstawia nową, zrównoważoną i sprzyjającą włączeniu społecznemu strategię wzrostu, aby pobudzić gospodarkę, poprawić zdrowie i jakość życia ludzi, promować troskę o przyrodę i nie pozostawiać nikogo w tyle.

 

Rola zakładów produkcji spożywczej w Zielonym Ładzie

 

W sektorze spożywczym strategia „od pola do stołu” jest centralnym elementem Zielonego Ładu, którego celem jest ustanowienie zrównoważonych systemów żywnościowych dla zdrowych ludzi, zdrowych społeczeństw i zdrowej planety. Sektor produkcji spożywczej, jako część łańcucha dostaw musi nie tylko zapewniać bezpieczeństwo żywności i zgodność z przepisami, ale także musi zająć się przejściem w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju. Producenci znajdują się tutaj w podwójnej sytuacji: jako dostawca muszą odpowiadać na potrzeby swoich klientów, ale jednocześnie jako klienci mogą wprowadzać zmiany u swoich dostawców i usługodawców. Minimalizacja użycia pestycydów i szkodliwych substancji stała się istotną częścią aspektu zrównoważonego rozwoju, a liczba nowych narzędzi stale rośnie. Specjaliści zajmujący się zwalczaniem szkodników mają obecnie dostęp do różnorodnych zrównoważonych produktów, a ich skuteczność uległa poprawie, co zaowocowało rozwiązaniami bardziej przyjaznymi dla środowiska. Umożliwia to ciągłą redukcję stosowania pestycydów.

 

Przewodnik nawiązuje do aktualnych wymagań standardów IFS. Część przykładów odnosi się konkretnie do punktów standardu IFS Food wersja 7, gdzie podane są wskazówki i wyjaśnienia do wdrażania wymagań.

 

Co dokładnie znajdziemy w przewodniku?

 

  1. Uwagi dotyczące kontroli szkodników.
  2. Wymagania prawne.
  3. Wymagania standardów IFS w zakresie kontroli nad szkodnikami.
  4. Analiza zagrożeń i działania zapobiegawcze.

 

Skąd bezpłatnie pobrać przewodnik IFS do kontroli nad szkodnikami?

 

Przewodnik mogą Państwo pobrać bezpłatnie ze strony IFS.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.