Problemy które mogą pojawić się przy audytach niezapowiedzianych

Problemy które mogą pojawić się przy audytach niezapowiedzianych

Podczas planowania i realizacji audytu niezapowiedzianego, który zgodnie z nowymi wymaganiami GFSI odbywać się będzie raz na 3 lata, mogą pojawić się pewne problemy i trudności. W niniejszym artykule przedstawimy niektóre z nich oraz wskażemy możliwe rozwiązania.

 

Odmowa przeprowadzenia audytu niezapowiedzianego BRC

 

Należy pamiętać, że są sytuacje w których przeprowadzenie audytu nie będzie możliwe, dlatego też zakłady posiadające certyfikat BRC mają możliwość wyznaczenia (z odpowiednim wyprzedzeniem) dni, które nie będą brane pod uwagę przez jednostkę certyfikującą przy planowaniu terminu audytu niezapowiedzianego.

 

W pozostałych przypadkach zakłady zobowiązane do przyjęcia audytora i umożliwienia mu rozpoczęcia audytu w ciągu 30 minut od jego przybycia na miejsce. Odmowa skutkować będzie zawieszeniem certyfikacji zakładu, do czasu wyznaczenia i przeprowadzenia kolejnego audytu. Oczywiście audyt ten również będzie audytem niezapowiedzianym, a zatem firma nie zostanie poinformowana o jego terminie.  Zgodnie z zasadami kolejny audyt niezapowiedziany powinien odbyć się w ciągu 4 miesięcy od poprzedniego.

 

Audyt zostanie przeprowadzony przez tę samą jednostkę certyfikującą, chyba że BRCGS wyrazi zgodę na zmianę.

 

Niedostępność kluczowego personelu na spotkaniu otwierającym, zamykającym lub podczas audytu

 

Zgodnie z wymaganiami standardu BRC, na spotkaniu otwierającym i zamykającym powinien być obecny najwyższy rangą kierownik produkcji lub kierownik operacyjny (tj. osoba odpowiedzialna za „praktyczne” prowadzenie zakładu). W przypadku nieobecności spowodowanej np. urlopem lub innymi zdarzeniami powinien być dostępny wyznaczony zastępca, który przejmie obowiązki. W przypadku standardu BRC Food mówią o tym:

 

  • punkt 1.1.11, który wymaga, aby w spotkaniach otwierających i zamykających uczestniczył najwyższy rangą kierownik produkcji lub kierownik operacyjny.

oraz

  • punkt 1.2.1, który wymaga udokumentowania, kto zastępuje osobę odpowiedzialną w przypadku jej nieobecności.

 

Zatem, jeżeli kluczowy członek personelu, na przykład kierownik techniczny lub kierownik ds. jakości, jest nieobecny w dniu audytu niezapowiedzianego, nie zostanie to potraktowane jako uzasadniony powód uniemożliwiający jego przeprowadzenie.

 

Brak produkcji podczas audytu

 

W ramach planowania audytu zakład ma obowiązek powiadomić swoją jednostkę certyfikującą o określonych dniach lub godzinach, w których nie odbywa się produkcja (patrz sekcje 2.2 i 2.4).

 

Jeśli audyt niezapowiedziany odbywa się w dniu, w którym produkcja miała być prowadzona, ale po przybyciu na miejsce audytor stwierdzi, że jest inaczej lub wytwarzane są jedynie produkty poza zakresem certyfikacji, będzie to miało niewątpliwie wpływ na wynik audytu.

 

Jeżeli audyt niezapowiedziany zaplanowany został jako audyt kilkudniowy dopuszcza się reorganizację jego planu, tak aby pierwszy dzień miał charakter głównie dokumentacyjny, a kolejne koncentrowały się na produkcji i dobrych praktykach produkcyjnych (GMP).

 

W przypadku braku produkcji przez cały czas trwania audytu, nie będzie możliwe jego przeprowadzenie, a co za tym idzie przedłużenie ważności certyfikatu dla zakładu. W tej sytuacji konieczne będzie zorganizowanie kolejnego audytu niezapowiedzianego.

 

Audyty niezapowiedziane kilku standardów GFSI

 

BRCGS zezwala na jednoczesne przeprowadzenie audytu niezapowiedzianego dla kilku standardów (np. BRC oraz IFS). Oczywiście audyt prowadzony będzie wówczas zgodnie z wymaganiami obu standardów (tzw. audyt łączony).

 

Brak przyznania certyfikatu po audycie

 

Jeżeli zakład nie może otrzymać certyfikatu ze względu na liczbę lub poziom zidentyfikowanych podczas audytu niezgodności, będzie wymagany kolejny pełny audyt.

 

Nowy audyt będzie można zorganizować dopiero po usunięciu stwierdzonych niezgodności, jednak nie wcześniej niż 28 dni kalendarzowych od daty poprzedniej oceny.

 

Ponowny audyt może być realizowany w formie audytu zapowiedzianego.

 

Audyt powtórny zostanie przeprowadzony przez tę samą jednostkę certyfikującą, chyba że BRCGS udzieli zgody na jej zmianę.

 

Należy zauważyć, że GFSI nadal wymaga, aby zakład przeprowadzał co najmniej jeden niezapowiedziany audyt co 3 lata i oczekuje się, że częstotliwość ta nie ulegnie zmianie w wyniku nieudanego audytu.

 

Produkcja sezonowa a audyt niezapowiedziany BRC

 

Zakłady pracujące sezonowo również są objęte wymogiem przeprowadzania audytów niezapowiedzianych. W tym przypadku obowiązują jednak dodatkowe zasady:

  • spodziewane terminy produkcji sezonowej muszą być przekazane jednostce certyfikującej i aktualizowane w razie potrzeby,
  • gdy długość sezonu jest krótsza niż 4-miesięczne okno audytowe, maksymalna liczba dni wyłączonych z możliwości przeprowadzenia audytu niezapowiedzianego zostanie zmniejszona proporcjonalnie (tj. jeśli sezon produkcyjny trwa tylko 2 miesiące, czyli jest równy połowie niezapowiedzianego okna audytowego, to maksymalna liczba dni wyłączonych wyniesie 5 dni (połowa normalnego 10-dniowego okresu)).

 

Wyjątkowe okoliczności w przypadku wyjątkowo krótkiego sezonu, małych obiektów i przerywanej pracy

 

Niezwykle małe, przerywane operacje, operacje zależne od warunków zewnętrznych (np. pogody) i inne ekstremalne okoliczności mogą czasami wymagać dodatkowej analizy.

 

Istnieją pewne okoliczności, w których działanie zakładu będzie stanowić wyzwanie w spełnieniu wszystkich wymagań BRCGS079, w szczególności:

  • W przypadku firm sezonowych należy uwzględnić okres sezonu produkcyjnego w czasie 4 miesięcznego okna audytu niezapowiedzianego.
  • Gdy sezon produkcyjny (tj. dla operacji nie odbywających się przez cały rok) trwa krócej niż 4-miesięczne okno audytowe, zakład powinien poinformować jednostkę certyfikującą o okresach w których realizowane są procesy objęte certyfikacją oraz na bieżąco aktualizować te informacje.
  • Tam, gdzie produkcja jest przerywana w ciągu tygodnia (tj. zależna od siły roboczej, dostaw, pór roku, czasu połowu, pogody itp.) zakład musi informować jednostkę certyfikującą co tydzień. Jednostka może zweryfikować dostępność zakładu w ciągu 3 dni.
  • Jeżeli zakład pozostaje bez nadzoru przez dłuższy czas w ciągu dnia roboczego i może to utrudniać prowadzenie audytu (tj. ze względu na bezpieczeństwo, bariery językowe lub inne bariery), jednostka certyfikująca może powiadomić zakład o planowanym audycie niezapowiedzianym z wyprzedzeniem do 24 godzin, aby zagwarantować w ten sposób dostępność na miejscu niezbędnych zasobów.
  • Jeżeli w zakładzie jest niewystarczająca liczba personelu, co uniemożliwiałoby przeprowadzenie skutecznego audytu, na przykład spowodowałby znaczną stratę surowców, produktów lub znaczne ograniczenie zdolności produkcyjnej, jednostka certyfikująca może powiadomić zakład o planowanym audycie z maksymalnie 24-godzinnym wyprzedzeniem, aby zapewnić dostępność niezbędnego personelu.
  • Tam, gdzie istnieje znany, stały wzorzec dostępności do audytu (np. zakład nie prowadzi produkcji w poniedziałki i piątki), należy to z odpowiednim wyprzedzeniem zgłosić jednostce certyfikującej, aby informacja ta mogła zostać uwzględniona przy planowaniu terminu audytu niezapowiedzianego.
  • W przypadku, gdy w organizacji audytu wymagane jest wsparcie ze strony zakładu (tj. uzyskanie wizy lub zorganizowanie transportu) w sytuacji, gdy może to być zapewnione tylko przez zakład, należy dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić możliwość przeprowadzeni auditu niezapowiedzanego
  • Zakład musi poinformować jednostkę certyfikującą o wszystkich dniach, w których nie będzie możliwości przeprowadzenia audytu, poza wiadomymi w danym kraju dniami wolnymi od pracy oraz poza dniami niedostępności, tak aby nie było problemu z przeprowadzeniem audytu.
  • W przypadku, gdy audyt nie może być przeprowadzony z powodu ważnych problemów operacyjnych, dalsze postępowanie będzie uzgodnione z BRCGS.

 

Wszystkie powyższe przypadki oraz możliwe inne sytuacje, które nie spełniają wymagań audytu niezapowiedzianego wymagają uzyskania zezwolenia od BRCGS.

 

Zmiana certyfikowanego standardu w zakresie GFSI

 

GFSI wymaga, aby zakłady produkcyjne zmieniające certyfikowany standard pozostały przy tym samym harmonogramie audytów niezapowiedzianych (tj. jeden audyt niezapowiedziany co najmniej raz na 3 lata). Dlatego w przypadku, gdy certyfikowany zakład zmieni standard na inny uznawany przez GFSI (np. z BRC na IFS), jednostka certyfikująca będzie musiała znać historię dotychczasowej certyfikacji i odpowiednio zaplanować kolejne audyty.

 

Więcej informacji można uzyskać przy bezpośrednim kontakcie z jednostką certyfikująca lub bezpośrednio z BRCGS: enquiries@brcgs.com

 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.