Najważniejsze zmiany w wymaganiach ISO 22000:2018

Najważniejsze zmiany w wymaganiach ISO 22000:2018

Ustanowienie i utrzymanie systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności (FSMS) to strategiczna decyzja dla organizacji, która może przyczynić się do poprawy ogólnej wydajności w zakresie bezpieczeństwa żywności. Potencjalne korzyści dla organizacji wdrażającej FSMS na podstawie ISO 22000:2018 to:

a) umiejętność konsekwentnego dostarczania bezpiecznej żywności oraz produktów i usług spełniających wymagania klienta i obowiązujących przepisów ustawowych i wykonawczych;

b) określenie ryzyk powiązanych z celami;

c) umiejętność wykazania zgodności z określonymi wymaganiami systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności.

 

W ISO 22000:2018 zastosowano podejście procesowe, które obejmuje cykl PDCA (Planuj-Wykonaj-Sprawdź-Działaj) oraz myślenie oparte na ryzyku. Takie podejście umożliwia organizacji planowanie procesów i ich interakcji. Cykl PDCA zapewnienia, że procesy są odpowiednio zasilane i zarządzane, a możliwości poprawy są ustalane i podejmowane. Myślenie oparte na ryzyku umożliwia organizacji określenie czynników, które mogą spowodować, że jej procesy i system bezpieczeństwa żywności odbiegną od planowanych wyników, oraz wprowadzenie kontroli w celu zapobiegania lub minimalizowania niepożądanych skutków.

 

W niniejszym dokumencie stosuje się następujące sformułowania:

  • „powinienno się, należy” (ang. shall) oznacza wymaganie;
  • “zaleca się” (ang. should) oznacza zalecenie;
  • “dopuszcza się” (ang. may) oznacza dopuszczenie;
  • “może” (ang. can) oznacza możliwość lub zdolność.

 

Nowa norma ISO 22000:2018 jest oparta na aneksie SL, na którym oparte są wszystkie zaktualizowane normy ISO. Ułatwi to organizacjom efektywniejsze działanie poprzez spójny system zintegrowanych norm ISO.

Do tego aneksu zostały już zaktualizowane normy ISO 9001 i ISO 14001 w 2015 roku oraz ISO 45001. Norma ISO 22000:2018 zbudowana na aneksie SL zawiera główne punkty:

1. Zakres normy

2. Powołania normatywne

3. Terminy i definicje

4. Kontekst organizacji

5. Przywództwo

6. Planowanie

7. Wsparcie

8. Funkcjonowanie

9. Ocena funkcjonowania

10. Doskonalenie

 

W nowej wersji ISO 22000:2018 zaktualizowano wiele definicji.

Zmodyfikowano definicje oPRP oraz CCP, ma to na celu ułatwienie prawidłowego ich wyznaczenia.

oPRPCCP
środki kontroli lub kombinacja środków kontrolnychetap w procesie
określone działanielimit krytyczny
pomiary lub oberwacjapomiary
możliwa poprawa

możliwa kontrola procesu lub produktu

 

Wprowadzono definicje rozróżniające żywność (food), paszę (feed) oraz żywność dla zwierząt domowych (animal food, choć w FSSC 22000 określono to terminem pet food).

 

Poprzez wprowadzenie struktury architektury wysokiego poziomu początkowe punkty normy mają wiele wspólnego z ISO 9001. Firmy z łańcucha żywnościowego, które działają wg. wymagań systemu zarządzania jakością tę część wymagań będą miały już opracowaną.

 

Naniesiono również kilka zmian w obszarze analizy zagrożeń, która zmusza firmy do głębszej identyfikacji konkretnych zagrożeń, nie tylko pochodzących z produktu, ale również mogących pochodzić od człowieka.

 

Nowa wersja ISO 22000:2018 została wydana w czerwcu 2018 roku w języku angielskim. Spodziewamy się przetłumaczonej wersji na język polski w połowie 2019 roku.

 

Okres przejścia będzie trwał 3 lata od wydania nowej wersji. Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się ze zmianami już teraz, aby mieli Państwo czas na dokonanie aktualizacji dokumentacji oraz wdrożenia zmian w organizacji. Wiele firm będzie podlegało auditom wg. nowej wersji już 2020 roku, podczas cyklicznych zaplanowanych auditów.

 

Jeśli są Państwo zainteresowani szczegółową prezentacją zmian w nowej normie ISO 22000:2018 zachęcamy do udziału w szkoleniu otwartym lub przesłania zapytania o organizację szkolenia zamkniętego. Szczegóły dostępne TUTAJ

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.