Koronawirus a audity BRC, IFS, FSSC 22000

Koronawirus a audity BRC, IFS, FSSC 22000

Rozwój pandemii koronawirusa w Polsce i na świecie skutkuje wprowadzeniem wielu ograniczeń dotyczących m.in. przemieszczania się oraz organizacji spotkań. Kolejne obostrzenia rządów oraz decyzje przedsiębiorców mające ograniczyć zagrożenie rozprzestrzeniania epidemii mają również bezpośredni wpływ na  możliwość przeprowadzania aditów przez jednostki certyfikujące. Problem ten dostrzeżony został przez właścicieli standardów, którzy podjęli działania mające dostosować procedury przedłużenia certyfikacji do nowej sytuacji.

 

Niestety w ostatnich dniach mieliśmy do czynienia z chaosem informacyjnym, na który bez wątpienia wpływ miało stanowisko The Global Food Safety Initiative, które poinformowało, że nie będzie uznawało certyfikatów wydanych po przeprowadzeniu audytów zdalnych. Decyzja ta spowodowała, iż właściciele standardów takich jak BRC, IFS czy też FSSC 22000 musieli ponownie zrewidować swoje oświadczenia, aby dostosować je do wymagań GFSI i tym samym zharmonizować podejście dla całej branży spożywczej.

 

Certyfikat BRC

BRCGS, podobnie jak pozostali właściciele standardów, ponownie przeanalizował swoje wytyczne i tym samym usunął ze swojej procedury element samooceny i zdalnego audytu z procesu przedłużania certyfikatu. Oznacza to, jednostki certyfikujące nie będą mogły przeprowadzać audytów w trybie zdalnym. Co zatem zrobić jeżeli nie ma możliwości przeprowadzenia auditu na miejscu?

 

W takiej sytuacji BRC zezwalana na przedłużenie ważności certyfikatu do 6 miesięcy. Należy jednak podkreślić, że dotyczy to wyłącznie organizacji, do których dostęp, ze względu na obecną sytuację jest utrudniony i które na obecnym certyfikacie mają ocenę AA, A lub B (organizacje z niższymi ocenami tj. C i D muszą poddać się auditowi lub ich certyfikat wygaśnie).

 

Zgodnie z wytycznymi GFSI przedłużenie certyfikacji będzie oparte na ocenie ryzyka przeprowadzonej przez obecną jednostkę certyfikującą i zostanie zweryfikowane poprzez wymianę i analizę odpowiednich dokumentów oraz wywiad. Pełny audyt na miejscu odbędzie się gdy tylko będzie to możliwe (jednak nie później niż po upływie 6 miesięcy), a nowy certyfikat będzie wydawany na kolejne 12 miesięcy.

 

Certyfikat FSSC 22000

Podobne stanowisko zajęła Fundacja FSSC 22000. Z opublikowanego niedawno oświadczenia wynika, iż w przypadku organizacji znajdujących się na obszarach dotkniętych przez koronawirusa i braku możliwości przeprowadzenia auditu na miejscu, dozwolone jest przedłużenie ważności certyfikatu o maksymalnie 6 miesięcy. Podobnie jak w przypadku standardu BRC, jednostka certyfikująca powinna ocenić ryzyko związane z dalszą certyfikacją oraz posiadać udokumentowaną politykę i proces określający metody oceny organizacji dotkniętej koronawirusowym. Pełny audyt ponownej certyfikacji musi odbyć się w ciągu 6-miesięcznego okresu przedłużenia ważności certyfikatu.

 

Certyfikat IFS

Podejście IFS różni się nieco od stanowiska BRCGS oraz FSSC 22000. Podobnie jak w dwóch poprzednich przypadkach IFS zaleca aby firmy przeprowadziły analizę ryzyka i rozważyły, czy osoby z zewnątrz powinny zostać wpuszczone na teren obiektu lub zakładu. Jeżeli podjęta zostanie decyzja o konieczności przeniesienia audytu IFS na późniejszy termin, jednostka certyfikująca odpowiedzialna za certyfikat dla danej firmy, musi zaznaczyć ten fakt umieszczając krótkie uzasadnienie w polu wyboru „Corona“, które od niedawna jest dostępne w bazie danych IFS. Nie podejście do auditu oznacza niestety wygaśnięcie certyfikatu (brak możliwości przedłużenia jego ważności o 6 miesięcy tak, jak ma to miejsce w przypadku certyfikatów BRC i FSSC 22000).

 

IFS uspokaja jednak, że wygasający certyfikat, nie oznacza, że firma nagle przestaje działać zgodnie z ustalonymi procesami i wymaganiami standardu. Wskazuje jedynie, że planowany audyt przez niezależną jednostkę certyfikującą nie mógł się odbyć ze względu na obecną pandemię koronawirusa. IFS zapewnia także, że dzięki możliwości wskazania w bazie IFS koronawirusa jako przyczyny przeniesienia auditu, żaden partner biznesowy nie zakończy  współpracy z organizacją, której certyfikat wygaśnie.

 

Jeżeli mają Państwo dodatkowe pytania dotyczące zbliżającego się auditu BRC, IFS lub FSSC 22000 zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami isoqar@isoqar.pl lub telefoniczne pod numerem 668923014.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.