Kluczowe zmiany w BRC Food wersja 8

KLUCZOWE ZMIANY W BRC FOOD WERSJA 8

W 8 wydaniu Globalnej Normy Bezpieczeństwa Żywności BRC Food wprowadzono wiele zmian o charakterze redakcyjnym, zmieniono sformułowania lub układ wymagań w celu łatwiejszego ich zrozumienia i korzystania, a także wprowadzono kilka nowych wymagań, na które należy zwrócić szczególną uwagę. W poniższym artykule zaprezentowana została część zmian, które wprowadzone zostały w najnowszej wersji standardu BRC.

 

Wprowadzone zostało m.in. pojęcie kultury bezpieczeństwa i jakości żywności, które angażuje najwyższe kierownictwo do wprowadzenia i wdrożenia planu rozwoju oraz ciągłego doskonalenia kultury bezpieczeństwa i jakości żywności.

 

Do corocznych przeglądów zarzadzania wprowadzono obowiązek poszukiwania przyczyn źródłowych niezrealizowania celów. Ma to skłonić najwyższe kierownictwo do wyciągnięcia wniosków w zakresie planowania celów na kolejny rok. Dodatkowo, w przeglądzie zarzadzania musi znaleźć się ocena skuteczności systemów w zakresie HACCP, ochrony (Food Defence) i autentyczności żywności (Food Fraud).

 

Dodano również aspekt świadomości pracowników o konieczności zgłaszania wszelkich sytuacji wątpliwych lub zagrażających bezpieczeństwu żywności.

 

Standard podążając z duchem rozwoju technologicznego dodał do wymagań możliwość tworzenia zapisów i przechowywania danych w formie elektronicznej. Jednocześnie firmy muszą spełnić w tym wypadku szereg wymagań.

 

W wersji 8 standardu BRC uszczegółowiono, w celu lepszego zrozumienia, zakresy auditów wewnętrznych, ich regularność wykonywania oraz analizę ich wyników.

 

Zmiany wprowadzone zostały także w wymaganiach dotyczących zarządzania dostawcami surowców i opakowań, w szczególności gdy audit dostawcy przeprowadzany jest przez drugą lub trzecią stronę.

 

W nowej wersji standardu wprowadzono również podejście oparte na ryzyku przy zatwierdzaniu i monitorowaniu dostawców usług dotyczące bezpieczeństwa i jakości produktów, legalności oraz potencjalnego ryzyka w obszarze ochrony i zafałszowań żywności (Food Fraud i Food Defense). Dodatkowo wprowadzono konieczność zatwierdzania i monitorowania zleceniobiorców w analogiczny sposób, jak wprowadzono to przy zarzadzaniu dostawcami surowców i opakowań.

 

Dodano także wymaganie o konieczności posiadania udokumentowanej procedury identyfikowalności przez zakład.

 

Wprowadzono obowiązek przeprowadzania analizy przyczyn źródłowych, w celu uniknięcia ponownego wystąpienia sytuacji, która doprowadziła do wycofania towaru z rynku lub obrotu.

 

Dodano wymóg mówiący o przeprowadzeniu w zakładzie udokumentowanej oceny potencjalnego ryzyka dla produktów w przypadku prób ich celowego zanieczyszczenia lub uszkodzenia (TACCP).

 

Rozszerzono wymaganie dotyczące monitoringu środowiska opartego na ryzyku w odniesieniu do patogenów lub organizmów powodujących psucie się produktów.

 

W aspekcie ochrony przed szkodnikami wskazano, aby częstotliwość inspekcji była ustalana na podstawie udokumentowanej oceny ryzyka.

 

Analizy danych dotyczących wycofania z rynku i obrotu produktów pokazują, że główna przyczyna największej liczby problemów jest związana z etykietowaniem i pakowaniem produktów. Nieprawidłowo oznakowane produkty są zwykle wynikiem błędów popełnionych w systemie. W odpowiedzi na te dane, w standardzie zaktualizowano kilka wymagań dotyczących kontroli etykiet i opakowań.

Utworzono odrębną sekcję 8, dotyczącą stref produkcyjnych wysokiego ryzyka, wysokiej ostrożności produktów chłodzonych i niechłodzonych.

 

Jako 9 punkt sformułowano wymaganie dotyczące produktów będących przedmiotem handlu. W 7 wersji standardu BRC wymagania te były zawarte w module dobrowolnym „traded goods”.

 

Część 9 również pozostanie dobrowolna, a każda organizacja która zechce pokazać klientom, że stosuje dobre praktyki zarządzania dotyczące produktów będących przedmiotem handlu, będzie mogła z nich skorzystać.

 

Strony, które chcą być poddane audytowi w sekcji 9 (wymagania dotyczące produktów podlegających wymianie handlowej) powinny powiadomić o tym jednostkę certyfikującą przed audytem.

 

Zmiany nastąpiły również w protokole auditu. W 7 wersji istniały 2 rodzaje auditów niezapowiedzianych. Pierwszy dotyczył pełnego auditu w formie niezapowiedzianej, zaś drugi był podzielony na dwie części: w formie niezapowiedzianej - audit dobrych praktyk produkcyjnych, a następnie w formie zapowiedzianej - audit dokumentacji i zapisów.

 

Ze względu na brak zainteresowania drugą (dzieloną) wersją auditu niezapowiedzianego został on usunięty ze standardu.

 

Decyzja o podejściu do auditu w programie niezapowiedzianym pozostaje do dobrowolnej decyzji zakładu. Firma musi odpowiednio wcześnie poinformować jednostkę certyfikującą o chęci certyfikacji w programie auditów niezapowiedzianych.

 

Wszystkim naszym klientom przypominamy, że nowy standard będzie stosowany we wszystkich auditach przeprowadzonych od 1 lutego 2019 r.

 

Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat zmian wprowadzonych w najnowszym wydaniu standardu BRC Food, zapraszamy do udziału w organizowanych przez ISOQAR szkoleniach. Szczegóły dostępne TUTAJ.

 

Ponadto zapraszamy do udziału w nowej edycji szkoleń w zakresie Food Fraud i Food Defense. Dodatkowe informacje na ten temat znajdują się TUTAJ.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.