Food Fraud – zafałszowania żywności – nowe wymaganie IFS - przewodnik

Food Fraud – zafałszowania żywności – nowe wymaganie IFS - przewodnik

Definicja Food Fraud (zafałszowanie żywności) - Rozmyślne i celowe zastępowanie, niewłaściwe etykietowanie, zafałszowanie lub podrabianie żywności, surowców, składników lub opakowań wprowadzanych na rynek w celu uzyskania korzyści ekonomicznych. Ta definicja ma również zastosowanie do procesów zlecanych na zewnątrz.

Wymaganie IFS mówi, że organizacja powinna przeprowadzić udokumentowaną ocenę podatności na oszustwa w branży spożywczej na wszystkich surowcach, składnikach, opakowaniach, procesach zleconych na zewnątrz w celu określenia ryzyka nieuczciwej działalności związanej z zastąpieniem, nieprawidłowym oznakowaniem, zafałszowaniem lub podrobieniem. Powinny zostać określone kryteria, które były brane pod uwagę w ocenie podatności na zagrożenia.

Standard IFS wskazuje stworzenie udokumentowanego planu ograniczenia zafałszowań żywności, w odniesieniu do oceny podatności na zagrożenia. Należy go wdrożyć, aby kontrolować wszelkie zidentyfikowane ryzyko. Wymagane jest również, aby określić i wdrożyć metody kontroli i monitorowania.

Co rozumieć przez plan ograniczenia zafałszowań żywności?
Proces, który definiuje wymagania dotyczące czasu, miejsca i sposobu ograniczania nieuczciwych działań zidentyfikowanych w ramach oceny podatności na oszustwa dotyczące produktów. Powstały w ten sposób plan powinien określać środki i mechanizmy kontrolne, które należy wprowadzić, aby skutecznie ograniczyć zidentyfikowane ryzyko. Środki kontroli, które należy wdrożyć, mogą się różnić w zależności od charakteru zafałszowania związanego z produktem (zastąpienie, niewłaściwe oznakowanie, zafałszowanie, podrabianie), metody wykrywania, rodzaj nadzoru (inspekcja, audyt, analiza, certyfikacja produktu) oraz źródło (surowiec, składnik i opakowanie).

Ocenę powinno się przeprowadzać corocznie oraz dodatkowo gdy istnieje zwiększone ryzyko.
Kryteria stosowane do oceny poziomu ryzyka powinny być następujące:
- historia incydentów związanych z oszustwami produktowymi
- czynniki ekonomiczne
- łatwość oszukańczej działalności
- złożoność łańcucha dostaw
- aktualne środki kontroli
- zaufanie dostawcy

Metoda oceny ryzyka może różnić się w zależności od firmy, jednak systematyczna metodologia oceny podatności na oszustwa dotyczące produktów obejmuje co najmniej:
- identyfikację potencjalnych działań związanych z zafałszowaniami związanymi z produktami za pomocą znanych i wiarygodnych źródeł danych
- ocenę poziomu ryzyka (zarówno produktu, jak i sposobu dostarczenia)
- ocena potrzebnych dodatkowych środków kontroli
- wykorzystanie wyników oceny podatności na oszustwa związane z produktem w celu opracowania i wdrożenia planu ograniczania zafałszowań związanych z produktami.

Podsumowując, główne kroki do spełnienia wymagania IFS Food dot. zafałszowań żywności to:

  • Zidentyfikuj potencjalne ryzyko zafałszowań we wszystkich surowcach, składnikach, opakowaniach, procesach zleconych na zewnątrz
  • Przeprowadź ocenę podatności produktów na zafałszowania
  • Opracuj plan ograniczenia zafałszowań żywności
  • Wdrażaj i monitoruj zgodnie z planem ograniczania zafałszowań produktów
  • Regularnie przeglądaj i udoskonalaj plan, biorąc pod uwagę najnowsze doniesienia z branży spożywczej

Przypominamy, że nowe wymaganie dot. zafałszowań żywności będzie audytowane podczas certyfikacji wymagań standardu IFS Food wersja 6.1 od lipca 2018 roku.

Pełny przewodnik dla lepszego zrozumienia nowego wymagania IFS Food jest dostępny na stronie 

https://www.ifs-certification.com/images/standards/ifs_food6/documents/FoodFraud-Guide_1805.pdf

 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Food Fraud weź udział w naszym szkoleniu. Szczegóły dostępne TUTAJ.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.