Przede wszystkim zachować spokój i nie panikować.
A zaraz potem:
1. Zorganizować spotkanie zespołu kryzysowego.
2. Zidentyfikować i omówić możliwe kwestie zewnętrzne i wewnętrzne.
3. Przeanalizować zidentyfikowane kwestie.
4. Określić ryzyko i możliwości dla zidentyfikowanych kwestii.
5. Określić zadania dla zidentyfikowanych możliwości.
6. Określić sposób monitorowania zidentyfikowanych kwestii oraz plan komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
Co jeszcze mogłaby zrobić firma z branży spożywczej?
Firmy mogłyby:
- oddelegować do pracy zdalnej pracowników z działów, które mogą taką pracę świadczyć, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników dojeżdżających publicznymi środkami komunikacji.
- wprowadzić kilkunastominutową przerwę przy przekazywaniu zmian tak, aby pracownicy z różnych zmian nie mieli ze sobą bezpośredniego kontaktu.
- wprowadzić podwyższony reżim higieniczny w całym zakładzie.
- wzmocnić monitoring kontroli zdrowia pracowników.
- zmienić zasady przyjmowania dostaw.
- zmienić zasady dostarczania towaru do klientów.
- udostępnić pracownikom żele oraz mydło antybakteryjne.
- zakazać wyjazdów do krajów z listy WHO.
- wprowadzić kwarantannę dla osób wracających z terenów objętych epidemią.
- odradzać pracownikom udziału w imprezach masowych.
- ograniczyć wyjazdy służbowe.
- zwiększyć częstotliwości wymian powietrza.
- wprowadzić lub zwiększyć częstotliwość dezynfekcji klamek oraz sprzętów, z którymi kontakt mają klienci.
- wprowadzić wideo-konferencje, jako narzędzie do organizacji spotkań.
- wprowadzić spożywanie posiłków w czasie przerw w mniejszych grupach.
- wprowadzić podczas posiłków oddzielny stół dla każdego pracownika, używanie jednorazowych sztućców.
- zmienić sposób witania się.
- zobowiązać osoby posiadające laptop lub telefon służbowy do ich codziennego zabierania do domu i pozostawania w gotowości do wykonywania swoich zadań w trybie pracy zdalnej.
Organizacja, która zostałaby dotknięta COVID-19 mogłaby zadać sobie poniższe pytania (lista nie wyczerpuje pytań, pytania ustawione są w przypadkowej kolejności):
- Kto się zaraził?
- Z kim osoba zarażona miała kontakt w ciągu ostatnich 7 - 14 dni?
- W jaki sposób zarażona osoba poruszała się po zakładzie?
- W jakim dziale pracuje zarażona osoba?
- W których pomieszczeniach mogła przebywać osoba zarażona?
- Na jakim stanowisku pracowała osoba zarażona?
- Czy osoba zarażona miała lub mogła mieć kontakt z procesem produkcyjnym?
- Czy osoby mające kontakt z osobą zarażoną mogły mieć kontakt z osobami z produkcji?
- Na której zmianie pracowała zarażona osoba?
- Czy w ciągu ostatnich 14 dni stan zdrowia osoby zarażonej był weryfikowany?
- Jak potwierdzany był stan zdrowia (obserwacja, wywiad)?
- Kogo powinniśmy powiadomić o wystąpieniu przypadku COVID-19 w naszym zakładzie?
- Kto będzie kontaktował się z kontrahentami (sieciami, dystrybutorami)?
- Kto będzie kontaktować się z jednostką certyfikująca?
- Jak przeprowadzimy w zakładzie dezynfekcję?
- Jaka może być skala kwarantanny?
- Jak najszybciej możemy uruchomić produkcję po jej zatrzymaniu?
- Co musimy zrobić, aby uruchomić produkcję?
- Czy podejmowane przez organizację działania są zgodne z wymaganiami IFS i wewnętrznymi procedurami?
- Kto będzie kontaktować się z mediami?
- Kto będzie kontaktować się z bankami, firmami leasingowymi, ubezpieczycielami, itp.?
- Jaką mamy strukturę zatrudnienia?
- Ile osób pracujących w zakładzie możemy zaliczyć do grupy o podwyższonym ryzyku (wiek, choroby przewlekłe, posiadające dzieci, przebywające w ciągu ostatnich 14 poza Polską)?
- Itp.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną przedstawiciele najwyższego kierownictwa, pełnomocnicy, zespoły kryzysowe powinny pracować na bieżąco nad kwestią związaną z chorobą COVID-19 do momentu wygaśnięcia zagrożenia.
Organizacje powinny również na bieżąco monitorować informacje na temat COVID-19. Źródła te powinny być oficjalne i wiarygodne.