Audyty niezapowiedziane BRC

Audyty niezapowiedziane BRC

Dokument GFSI Benchmark wersja 2020 wprowadza nowy wymóg, aby certyfikowane zakłady (z obszaru bezpieczeństwa żywności, materiałów opakowaniowych oraz magazynowania i dystrybucji) miały co najmniej 1 niezapowiedziany audyt co 3 lata, tj. zakład musi mieć co najmniej jeden niezapowiedziany audyt w latach 2021 - 2024, a kolejne niezapowiedziane audyty będą odbywały się co najmniej raz na 3 lata. W przypadku certyfikatów wydawanych na rok spowoduje to, że co najmniej co trzeci audyt będzie niezapowiedziany.

 

Niezapowiedziane audyty dają firmom możliwość:

  • potwierdzenia działania systemów i procedur w zakresie, w jakim można je poddać niezapowiedzianej ocenie,
  • wskazania działania kultury bezpieczeństwa żywności,
  • zwiększenia zaufania klientów, zapewniając że utrzymują swoje systemy na wysokim poziomie.

 

Planowanie audytu niezapowiedzianego co 3 lata

Program audytów niezapowiedziany dotyczy następujących standardów BRCGS: Food Safety, Packaging Materials, Storage & Distribution.

 

Organizacje, które przystąpiły do całkowicie niezapowiedzianego programu audytu, nie są objęte tą zmianą i mogą nadal przestrzegać protokołu niezapowiedzianego audytu opisanego w standardzie, czyli realizować coroczny audit niezapowiedziany. Jeżeli firma zdecyduje się powrócić do programu audytów zapowiedzianych, wówczas będą obowiązywały powyższe wymagania.

 

Audyty BRCGS od 1 lutego 2021 r. będą przeprowadzane zgodnie z protokołem audytu niezapowiedzianego raz na 3 lata.

 

W przypadku magazynowania i dystrybucji te wymagania dotyczą tylko wydania 4, a zatem mają zastosowanie tylko do audytów od 1 maja 2021 r.

 

Jednostka certyfikująca jest odpowiedzialna za zarządzanie procesem audytu i zapewnienie, że w okresie 3 lat wszystkie certyfikowane zakłady przeszły co najmniej 1 niezapowiedziany audyt. Jednostki certyfikujące będą omawiać opcje audytu z zakładami i powiadomią je, w którym roku odbędzie się niezapowiedziany audyt (oczywiście faktyczna data niezapowiedzianego audytu nie zostanie przekazana zakładowi). Ta dyskusja musi nastąpić w ciągu 3 miesięcy od ostatniego audytu, aby zapewnić, że zakład wie, czy w nadchodzącym roku odbędzie się audyt niezapowiedziany.

 

Zakłady, które otrzymają ocenę C lub D 

Otrzymanie oceny C lub D przez zakład wiąże się z zaplanowaniem kolejnego audytu za pół roku. W tym przypadku nadal oczekuje się, że będą przeprowadzać niezapowiedziany audyt co najmniej raz na 3 lata, ale w międzyczasie zapowiedzianych audytów będzie oczywiście większa liczba.

 

Niezapowiedziany audyt może odbyć się w dowolnym momencie w ciągu 4 miesięcy przed terminem ponownego audytu i obejmuje również 28 dni przed audytem. Należy pamiętać, że audyty BRCGS nie mogą odbywać się po terminie audytu.

 

Pierwszy audyt BRCGS w zakładzie powinien być zapowiedziany, chyba że zakład wyraźnie zażąda niezapowiedzianego audytu.

 

Jednostka certyfikująca będzie wymagać dodatkowych informacji, aby zaplanować audyty i zapewnić, że audytor nie pojawi się w organizacji np. w momencie gdy nie będzie produkcji. Te informacje mogą obejmować:

  • Opis zmian produkcyjnych lub harmonogramy produkcji, aby umożliwić wykonanie audytu dla odpowiednich procesów, na przykład gdy niektóre procesy produkcyjne nie są kończone tego samego dnia.
  • Wszelkie daty, w których audyt nie może się odbyć, na przykład z powodu braku produkcji.
  • Schemat organizacyjny.
  • Prosty plan zakładu.
  • Diagram przepływu procesu.
  • Podsumowanie krytycznych punktów kontroli (CCP).
  • Lista produktów lub grup produktów objętych zakresem audytu.
  • Kopia ostatniego raportu z audytu (w przypadku gdy audyt został przeprowadzony przez inną jednostkę certyfikującą).

 

Ważne jest, aby te informacje były aktualne, a wszelkie zmiany były zgłaszane jednostce certyfikującej w odpowiednim czasie. Zakład jest odpowiedzialny za terminowe informowanie o wszelkich zmianach.

 

Wyznaczenia dat wyłączonych z przeprowadzenia audytu niezapowiedzianego

Oczekuje się, że zgodność ze standardem będzie utrzymywana przez cały czas, a tym samym zakład będzie gotowy do audytu. Mogą jednak istnieć okresy, w których audyt rzeczywiście nie może mieć miejsca, na przykład gdy nie ma produkcji lub zakład jest zamknięty.

 

Dlatego organizacja może wyznaczyć maksymalnie 10 dni, w które nie ma możliwości przeprowadzenia audytu.Zakłady objęte sześciomiesięcznym harmonogramem audytów (np. posiadające certyfikat Food Standard z oceną C lub D) mogą wyznaczyć maksymalnie 5 dni.

 

Dni, w których zakład produkcyjny nie działa (np. Święta państwowe lub dni wolne od pracy) nie są wliczane do 10 dni (lub 5 dni). Wszelkie takie dni wolne od produkcji należy zgłosić jednostce certyfikującej.

 

Wyznaczone daty muszą mieć uzasadniony powód, na przykład: przerwy techniczne na linii. Urlop pracownika nie jest uzasadnionym powodem do wyłączenia tego czasu z możliwości przeprowadzenia audytu (patrz sekcja 5.2). Daty i powody należy podać jednostce certyfikującej tak szybko, jak to możliwe, z co najmniej 4-tygodniowym wyprzedzeniem. Jednostka certyfikująca może zakwestionować powód i według własnego uznania odrzucić wyznaczone daty, jeśli nie są one uzasadnione zgodnie z wymaganiami.

 

W razie potrzeby należy aktualizować dane kontaktowe do osób odpowiedzialnych ze strony firmy do reprezentacji w trakcie audytu oraz ich zastępców, godziny pracy zakładu itp.

 

Zmiana jednostki certyfikującej w procedurze audytu niezapowiedzianego raz na 3 lata

Jeśli zakład decyduje się na zmianę jednostki certyfikującej, nie zmienia to wymogu, aby przeprowadzić niezapowiedziany audyt, jeśli został już zaplanowany przez poprzednią jednostkę certyfikującą. Dlatego zakład musi upewnić się, że nowa jednostka certyfikująca jest świadoma, że zakład posiada certyfikat BRC GS oraz zna cykl audytów danej firmy. Jednostka certyfikująca będzie wymagać udokumentowania historii audytu zakładu (na przykład poprzez otrzymanie kopii ostatniego raportu z audytu), tak aby można było utrzymać cykl 3-letni. Udostępnienie ostatniego raportu z audytu jest obowiązkowym wymogiem protokołu BRCGS (na przykład w protokole Food Standard Issue 8, sekcja 2.1.2). Jeśli zakład nie udostępni w odpowiednim czasie swojego ostatniego raportu z audytu, nowa jednostka certyfikująca będzie miała dostęp do ostatniego raportu z audytu za pośrednictwem bazy BRCGS.

 

W przypadku, gdy zakład nie przeprowadzi niezapowiedzianego audytu w okresie 3 lat, może to skutkować odmową zatwierdzenia audytu przez BRCGS i utratą certyfikacji zakładu do czasu przeprowadzenia niezapowiedzianego audytu.

 

Przebieg audytu niezapowiedzianego BRC

Celem audytu jest zachęcenie zakładów do stosowania kultury bezpieczeństwa żywności, a nie próbą przyłapania zakładu na błędach. Celem audytu jest zatem dokonanie obiektywnej oceny norm codziennego funkcjonowania zakładu w odniesieniu do wymagań BRC.

 

Procedury i treść audytu są identyczne niezależnie od tego, czy audyt jest zapowiedziany czy niezapowiedziany. Niezapowiedziane audyty rozpoczną się krótkim spotkaniem otwierającym, po którym nastąpi natychmiastowa inspekcja zakładu produkcyjnego. Oczekuje się, że audyt zakładu produkcyjnego rozpocznie się w ciągu 30 minut od przybycia audytora na miejsce.

 

Audytor będzie musiał zrozumieć wszelkie problemy związane z niedostępnością kluczowego personelu, harmonogramem produkcji (np. zmiana pracowników, przestawianie linii).

 

Należy zauważyć, że audyty mieszane (z wykorzystaniem technologii teleinformatycznej lub zdalnej) nie są dozwolone jako część niezapowiedzianego audytu.

 

Działania poaudytowe i ocena z audytu niezapowiedzianego

Proces zgłaszania i korygowania niezgodności jest dokładnie taki sam dla wszystkich audytów BRCGS, tj. po audycie zakład musi podjąć działania korygujące w celu usunięcia wszystkich niezgodności zidentyfikowanych podczas audytu. Zakład musi również przeprowadzić analizę pierwotnej przyczyny, aby zidentyfikować przyczynę każdej niezgodności i opracować plan działań zapobiegawczych, aby zająć się każdą z przyczyn źródłowych. Informacje te należy przekazać jednostce certyfikującej w ciągu 28 dni od zakończenia audytu.

 

Po dokonaniu przeglądu raportu z audytu i udokumentowanych dowodów wskazujących na działania korygujące, jednostka certyfikująca podejmuje decyzję o certyfikacji. W przypadku przyznania certyfikatu nowy certyfikat zostanie wydany w ciągu 42 dni.

 

Organizacje poddane niezapowiedzianemu audytowi otrzymają specjalną ocenę ze znakiem "+" (np. AA + lub A +).

 

Na raporcie z audytu i certyfikacie będzie widoczne, że rodzaj audytu to „niezapowiedziany (1 z 3)”.

 

W związku z wprowadzeniem różnych przedziałów czasowych kolejnego audytu w przypadku audytu zapowiedzianego i niezapowiedzianego, okno audytowe zwykle stosowane na certyfikatach zostanie zastąpione pojedynczym terminem ponownego audytu, reprezentującym koniec okresu, w którym audyt powinien mieć miejsce (tj. audyty, niezależnie od tego, czy będą one zapowiedziane, czy niezapowiedziane, muszą odbyć się przed tą datą).

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.