Jak napisać raport z auditu wewnętrznego dla ISO/IEC 27001?

Jak właściwie napisać raport z auditu wewnętrznego systemu ISO/IEC 27001?

Audit wewnętrzny jest konieczny do utrzymania zgodności ze standardami ISO. Wymogi dotyczące pisania raportu z auditu wewnętrznego dla ISO/IEC 27001 są przedstawione w Punkcie 9.2 Standardu.

 

Czym jest audit wewnętrzny ISO/IEC 27001?

Istnieją dwa rodzaje ocen, które powinny zostać wykonane przez organizację, by potwierdzić zgodność z normą ISO/IEC 27001. Jedną z nich jest audit wewnętrzny, drugą audit certyfikujący. Każdy z nich jest przeprowadzany w inny sposób i w innym celu.

 

Audit wewnętrzny ISO/IEC 27001 to dokładne badanie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI) organizacji. Jego celem jest potwierdzenie, że system spełnia wymagania ISO/IEC 27001 oraz cele i zadania organizacji, a zasady, procesy i zabezpieczenia działają zgodnie z przeznaczeniem.

 

Audit wewnętrzny prowadzony przez auditorów wewnętrznych, którymi mogą być osoby z organizacji.

 

Raport z auditu wewnętrznego jest kluczową częścią procesu. Pomaga organizacji zidentyfikować słabości, które mogą zagrozić statusowi zgodności organizacji i bezpieczeństwu jej danych. Organizacja powinna wykorzystać wyniki auditu do wprowadzenia ulepszeń przed auditem certyfikującym.

 

Audit wewnętrzny powinien być powtarzany w regularnych odstępach czasu, aby zapewnić zgodność i skuteczność SZBI.

 

Jeśli chodzi o audit certyfikacyjny jest on przeprowadzany przez stronę trzecią, która ocenia SZBI w celu ustalenia, czy organizacja może otrzymać certyfikat. Taką organizacją jest ISOQAR.

 

Korzyści z raportu z auditu wewnętrznego

Udokumentowanie przez organizacje auditów wewnętrznych ISO 27001 pozwoli:

 

  • odkryć niezgodności zanim odkryją je inne zainteresowany strony organizacji;
  • zapewnić silną postawę bezpieczeństwa poprzez zidentyfikowanie obszarów wymagających uwagi przed zdarzeniem związanym z bezpieczeństwem;
  • wykazać i poinformować kierownictwo o poziomie zaangażowania;
  • pomóc pracownikom w zrozumieniu i świadomości oraz
  • informować o ciągłym doskonaleniu.

 

Jak zatem przygotować rzeczowy raport z auditu wewnętrznego ISO/IEC 27001? Wystarczy, że skupisz się na określonych niżej obszarach.

 

4 obszary skutecznego raportu z auditu wewnętrznego ISO/IEC 27001

 

1. Podsumowanie dla kierownictwa

Podsumowanie daje decydentom, zarządzającym przegląd statusu zgodności i wszelkich niezgodności w organizacji, które należy rozwiązać. Może również zawierać wskazanie ustaleń, kwestie krytyczne oraz działania naprawcze i możliwości udoskonalenia.

 

2. Opis przebiegu auditu

Raport powinien zawierać istotne informacje na temat sposobu przeprowadzenia auditu, w tym jego kryteria. Mogą tam się także znaleźć bardziej szczegółowe informacje dotyczące zakresu auditu np. obszary, które zostały objęte auditem, lokalizacje, odpowiedni personel, a także kluczowe ustalenia oceny.

Ustalenia te nie powinny ograniczać się wyłącznie do obszarów niezgodności. Dobrze jest uwzględnić także mocne strony i inne pozytywne spostrzeżenia. Mogą być one wymienione jako oddzielna sekcja lub jako dodatek do podsumowania dla kierownictwa.

 

3. Dokumentacja niezgodności i możliwości poprawy

Udokumentowanie niezgodności w raporcie pozwoli zidentyfikować obszary, w których praktyki organizacji nie są spójne z wymaganiami normy lub potrzebami organizacji. Dzięki temu łatwiej będzie zarządzić działania naprawcze i wprowadzić ulepszenia.

 

4. Lista działań naprawczych

Z uwagi na fakt, iż audit wewnętrzny ma na celu wzmocnienie postawy organizacji w zakresie zgodności, auditor wewnętrzny powinien swój raport zakończyć listą działań naprawczych. Określić kroki konieczne do wprowadzenia w celu zlikwidowania luk w zidentyfikowanych niezgodnościach.

 

Wyniki auditu wewnętrznego rozpoczynają proces ciągłego doskonalenia się organizacji. Kluczowe w nim jest zaangażowanie pracowników. Poznaj 5 sposobów na poprawę bezpieczeństwa informacji.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.