Najważniejsze zmiany w ISO/IEC 20000-1:2018

Najważniejsze zmiany w ISO/IEC 20000-1:2018

W 2018 roku została wydana trzecia wersja normy ISO / IEC 20000-1, zarządzania usługami.

 

Poniżej opiszemy, jakie są zmiany w głównej części standardu.

  • Norma jest teraz zgodna ze wspólną strukturą załącznika SL, podobnie jak wiele innych norm, takich jak ISO/IEC 27001, ISO 14001 i ISO 9001, co ułatwia wdrażanie wielu standardów i usuwa duplikację w systemie zarządzania przedsiębiorstwem.
  • Standard ISO/IEC 20000 został zaktualizowany, aby odzwierciedlić najnowsze osiągnięcia w zarządzaniu usługami. Omawiane obecnie tematy obejmują utowarowienie, zarządzanie wieloma dostawcami, a także konieczność określenia wartości usług.
  • Niektóre wymagania normy zostały w taki sposób zmienione, aby organizacje mogły swobodnie spełniać wymagania, jakie uznają za stosowne.
  • Dodano nowe wymagania obejmujące wiedzę i planowanie usług.
  • Wyodrębniono szereg klauzul, które uprzednio połączono, są to: zarządzanie wydajnością, zarządzanie katalogiem usług, zarządzanie poziomem usług, zarządzanie dostępnością usług, zarządzanie ciągłością usług, zarządzanie żądaniami usług i zarządzanie incydentami.
  • Sekcja poprzednio nazywana „Zarządzanie procesami obsługiwanymi przez inne strony” została zmieniona na „Kontrola stron zaangażowanych w cykl życia usługi”. Zaktualizowano również wymagania w tej sekcji, aby uwzględnić usługi, komponenty usług i procesy. Norma wyjaśnia również w tej sekcji, że organizacja nie może „wykazać zgodności” ze standardem, jeśli inna strona jest wykorzystywana do świadczenia i uruchamiania wszystkich usług, komponentów usług lub procesów w zakresie SMS.
  • Klauzula 3 normy została podzielona na podpunkty dotyczące terminów systemu zarządzania i terminów zarządzania usługami. Najważniejsze zmiany tutaj:
    • Dodano pewne terminy dotyczące zarządzania usługami, a do załącznika SL dodano nowe terminy, takie jak „cel” i „polityka”.
    • Termin „dostawca usług” został zastąpiony terminem „organizacja”, aby dostosować standard do załącznika SL.
    • Ponadto termin „grupa wewnętrzna” został zastąpiony terminem „dostawca wewnętrzny”, a „dostawca” określeniem „dostawca zewnętrzny”.
    • Definicja terminu „bezpieczeństwo informacji” została dostosowana do definicji zawartej w normie ISO / IEC 27000. Ponadto termin „dostępność” został zastąpiony terminem „dostępność usługi”, tak aby odróżnić od terminu „dostępność”, który jest obecnie używany w definicji „bezpieczeństwa informacji”.
  • Zmniejszono ilość dokumentacji potrzebnej do systemu zarządzania usługami. Pozostawiono tylko kluczowe dokumenty, takie jak plan zarządzania usługami. Inne zmiany w wymaganej dokumentacji obejmują:
    • Nie ma już potrzeby dostępności i planów wydajności, zastępuje się to wymogiem planowania dostępności i pojemności usługi.
    • Usunięto potrzebę posiadania bazy danych zarządzania konfiguracją (CMDB) i zamiast tego zastąpiono ją wymogiem informacji o konfiguracji.
    • Nie ma już potrzeby stosowania polityki wydawania, zamiast tego standard ma teraz obowiązek definiowania typów i częstotliwości wydawania.
    • Wreszcie, wymóg dotyczący polityki ciągłego doskonalenia został usunięty i zastąpiony wymogiem określenia kryteriów oceny możliwości poprawy.
  • Schematy 2 i 3 w standardzie zostały przenumerowane i zaktualizowane. Schemat 1 został usunięty
  • Szczegółowe wymogi dotyczące sprawozdawczości z klauzuli dotyczącej raportowania o usługach zostały przeniesione do klauzul, w których raporty mogą zostać wygenerowane.

 

Zadzwoń pod numer 22 6497664 lub napisz maila na adres isoqar@isoqar.pl aby dowiedzieć się, w jaki sposób można wdrożyć i certyfikować system zarządzania usługami IT zgodny z nową wersją ISO/IEC 20000.
 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.