Bezpieczeństwo informacji a bezpieczeństwo cybernetyczne

Bezpieczeństwo informacji a bezpieczeństwo cybernetyczne

Terminy cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo informacji często używane są zamiennie. W pierwszym skojarzeniu odnoszą się do tego samego: poufności, integralności i dostępności informacji. Jest jednak między nimi kluczowa różnica, która determinuje sposób działania Twojej organizacji w obszarze ochrony danych.

 

Co to jest bezpieczeństwo informacji?

Informacje są sercem każdej organizacji. Są nimi dokumenty biznesowe, dane osobowe czy własność intelektualna. Przechowuje się je w różnych miejscach i jest wiele sposobów na uzyskanie do nich dostępu.

 

Mogą być przechowywane na stacjonarnych komputerach, laptopach, na dyskach wymiennych, serwerach, urządzeniach osobistych, a także w formie dokumentacji papierowej i zapisów fizycznych. Dostęp do nich musi być bezpieczny. Proces ten nazywa się bezpieczeństwem informacji.

 

Organizacje chronią poufność, integralność i dostępność informacji. W tym kontekście poufność odnosi się do informacji, które przeglądają wyłącznie upoważnione strony, integralność informacji oznacza, iż są one dokładne, a dostępność informacji, że można z niej skorzystać w razie potrzeby.

 

Istnieją dwie podkategorie bezpieczeństwa informacji. Pierwsza to fizyczna ochrona informacji, która polega na realnym zapewnieniu przez firmę ochrony pomieszczeń, w których są fizycznie przechowywane poufne informacje. Druga podkategoria bezpieczeństwa informacji dotyczy ochrony informacji elektronicznej. To jest właśnie cyberbezpieczeństwo.

 

Przykłady bezpieczeństwa informacji

Bezpieczeństwo informacji obejmuje każdy proces lub technologię używaną do ochrony poufności, integralności i dostępności informacji. Najczęściej występujące formy to:

  • Technologie chroniące przed złośliwym oprogramowaniem;
  • Polityki bezpieczeństwa informacji;
  • Kontrola dostępu;
  • Szkolenia uświadamiające personel;
  • Oceny skutków dla ochrony danych;
  • Karty-klucze do wejścia do biura oraz
  • Zamki do szafek zawierających poufne informacje.

 

Co to jest bezpieczeństwo cybernetyczne?

Cyberbezpieczeństwo to szczególny rodzaj bezpieczeństwa informacji, który koncentruje się na ochronie danych elektronicznych i środkach zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi do sieci i systemów organizacji. Termin ten jest często używany w odniesieniu do ogólnego bezpieczeństwa informacji, ponieważ większość naruszeń danych wiąże się z włamaniami do sieci lub systemu.

 

Organizacje zazwyczaj przechowują więcej danych online niż w formie fizycznej, co czyni je bardziej narażonymi na atak. Ponadto luki techniczne są łatwiejsze do wykorzystania i istnieje znacznie mniejsze ryzyko wykrycia. Dlatego przestępcy znacznie częściej dokonują online tzw. cyberataków (np. wtargnięcia złośliwego oprogramowania lub oszustwa phishingowe) niż ataków fizycznych.

 

Przykłady cyberbezpieczeństwa

Cyberbezpieczeństwo obejmuje każdy proces lub technologię mającą na celu ochronę danych elektronicznych. Jego formy to:

  • Szyfrowanie danych;
  • Hasła;
  • VPN;
  • Filtry antyspamowe;
  • Uwierzytelnianie wieloskładnikowe;
  • Bezpieczny przegląd kodu oraz
  • Oprogramowanie chroniące przed złośliwym oprogramowaniem.

 

Obszary przenikania się cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji

Mimo iż formalnie jest różnica między bezpieczeństwem informacji a bezpieczeństwem cybernetycznym, to w praktyce procesy te przenikają się. Każdy moment mechanizmu bezpieczeństwa cybernetycznego, który ma na celu ochronę poufnych danych, można również zaklasyfikować do bezpieczeństwa informacji.

 

Istnieją zagrożenia, w przypadku których należy zająć się bezpieczeństwem fizycznym i cybernetycznym. Weźmy na przykład złośliwych pracowników, którzy świadomie chcą zagrozić firmie. Organizacje muszą wdrożyć fizyczne środki kontroli, aby uniemożliwić nieupoważnionym pracownikom dotarcie do części budynku, w których nie powinni się oni znajdować. Może to być pomieszczenie z aktami lub biuro pracownika, gdzie akta mogą być pozostawione na biurku.

 

Organizacja powinna też poważnie wziąć pod uwagę zagrożenia bezpieczeństwa cybernetycznego. Wszelkie zapisy cyfrowe muszą być odpowiednio chronione, na przykład za pomocą kontroli dostępu lub szyfrowania danych.

 

Innym przykładem przenikania się bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa są cyfrowe zapisy przechowywane na urządzeniach fizycznych (dyskach USB lub laptopach). Organizacje powinny wdrożyć zasady i procesy zmniejszające ryzyko niewłaściwego korzystania z tych urządzeń. Np. jeśli pracownik pozostawi laptopa bez opieki w niezabezpieczonym miejscu lub użyje urządzenie wymienne do użytku osobistego i zawodowego.

 

Środki te powinny być uzupełnione mechanizmami cyberbezpieczeństwa, zaprojektowanymi w celu ochrony informacji znajdujących się na tych urządzeniach. Organizacje mogą szyfrować poufne pliki lub wdrażać technologie, które umożliwią zdalne wyczyszczenie laptopa w przypadku jego zgubienia.

 

To tylko kilka przykładów. Podczas oceny zagrożeń związanych z ochroną danych znajdziesz niezliczone przypadki, w których trzeba wziąć pod uwagę bezpieczeństwo informacji i bezpieczeństwo cybernetyczne.

 

Zostań ekspertem ds. bezpieczeństwa informacji

Możesz dowiedzieć się więcej o zagrożeniach bezpieczeństwa informacji, na jakie jest narażona Twoja firma oraz o sposobach jego zapewnienia, dzięki szkoleniu Wymagania ISO/IEC 27001.

 

Konkretna wiedza w formie wykładów, połączona z angażującymi warsztatami pomoże Tobie lub Twoim współpracownikom poznać realne niebezpieczeństwa dotyczące ochrony danych i kroki, jakie należy podjąć, by im zapobiec. Wszystko w ciągu dwóch dni szkoleniowych w wygodnej formie online. Zapisz się na szkolenie.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.