5 kroków do przeprowadzenia skutecznego auditu wewnętrznego ISO/IEC 27

5 kroków do przeprowadzenia skutecznego auditu wewnętrznego ISO/IEC 27001

Audit wewnętrzny ma kluczowe znaczenie dla zgodności z normą ISO /IEC 27001, ale w niektórych organizacjach może wydawać się trudny do przeprowadzenia.

Aby pomóc Państwu w tym obszarze poniżej opisaliśmy 5 kroków, które pozwolą na przeprowadzenie skutecznego auditu wewnętrznego zgodnego z normą ISO/IEC 27001. 

 

KROK 1: Określ zasięg auditu i przeanalizuj dane

Auditorzy wewnętrzni powinni przeprowadzić analizę ryzyka, aby określić główne procesy i obszary które będą objęte zakresem auditu. Do analizy można wykorzystać informacje z branżowych badań, poprzednie raporty z auditów systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji lub inne dokumenty systemowe, np. Politykę ISO/IEC 27001.

Przeprowadzając audit należy upewnić się, że zakres auditu jest odpowiedni w odniesieniu do organizacji – standardowo powinien on odpowiadać zakresowi przyznanego certyfikatu ISO/IEC 27001.

Podczas przedauditowej oceny auditorzy powinni również zidentyfikować główne zainteresowane strony z obszaru bezpieczeństwa informacji i skontaktować się z zainteresowanymi stronami, prosząc o dokumentację, która zostanie poddana przeglądowi podczas auditu.

 

KROK 2: Planowanie i przygotowanie

Po uzgodnieniu zakresu auditu ISO/IEC 27001 auditorzy będą musieli przeanalizować zebrane dane i stworzyć plan auditu, w którym zostaną określone godziny auditu z podziałem na poszczególne funkcje, procesy lub osoby. Audiotrzy powinni razem z planem określić niezbędne zasoby do przeprowadzenia auditu.

 

KROK 3: Zbierz dowody

Po utworzeniu planu auditu wewnętrznego systemu ISO/IEC 27001 auditorzy muszą zebrać dowody, przeprowadzając:

  • wywiady z pracownikami, kierownictwem i innymi podmiotami zaangażowanymi w system zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • przeglądając dokumenty dotyczące systemu, wydruki i dane
  • oraz obserwując procesy systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Konieczne będzie przeprowadzenie testów auditowych w celu potwierdzenia zebranych dowodów, a także zebranie dokumentów roboczych z auditu dokumentujących przeprowadzone testy.

Początkowy etap auditu wewnętrznego polega zazwyczaj na przeglądaniu dokumentacji związanej z systemem zarządzania bezpieczeństwem informacji. Dokładne zapoznanie się z dokumentacją jest niezbędne do określenia na dalszych etapach na ile system działający w firmie odzwierciedla założenia w niej zawarte.

 

KROK 4: Analiza

Dowody z auditu powinny być poddane analizie.  Czasami analiza może wskazywać luki w obrębie dowodów lub wskazać na potrzebę przeprowadzenia większej liczby testów kontrolnych, co wymaga dalszych działań auditowych.

 

KROK 5: Raportowanie

Raport z auditu wewnętrznego zazwyczaj składa się z:

  • opisanego zakresu, celów, terminów wykonywanych prac,
  • przedstawionych dowodów zgodności z normą,
  • przygotowanego podsumowania wskazującego kluczowe wnioski i krótką analizę,
  • zidentyfikowanych możliwości poprawy,
  • zidentyfikowanych niezgodności,

Raport z auditu powinien być przedstawiony i omówiony z Zarządem firmy.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.