Zarządzanie ciągłością działania z BS 25999 i ISO 22301

Zarządzanie ciągłością działania z BS 25999 i ISO 22301

Przyjrzymy się standardowi systemu zarządzania ciągłością działania wg ISO 22301, który jest właśnie opracowywany. Sprawdzimy również jaki wpływ na ten standard ma norma BS 25999.

 

Na całym świecie istnieje wiele standardów dotyczących zarządzania ciągłością biznesu, łącznie z najbardziej popularnym standardem BS 25999. Wiele z nich zawiera wytyczne dotyczące konkretnego kraju, co niejako uniemożliwia użycie standardu poza granicami kraju, gdzie został opracowany. Takiego problemu ze standardem BS 25999 nie ma, stąd jego popularność, aczkolwiek jest to standard krajowy i jak historia podobnych przypadków pokazała, będzie on bazą do budowy międzynarodowego standardu ISO 22301.

 

BS 25999 został opracowany w Wielkiej Brytanii i jest używany na całym świecie. Został opublikowany w dwóch częściach: wytyczne stosowania (BS 25999-1) zostały opublikowane w 2006 roku oraz specyfikacja (BS 25999-2) w roku 2007. Od czasu publikacji terminologia, zasady i metodologia użyta w tych dwóch częściach stały się powszechnie używane w wielu dokumentach. Jako rezultat, dobre praktyki zarządzania ciągłością działania są ze sobą spójne, rozumiane i wdrażane przez coraz więcej organizacji na całym świecie.

 

Nie tylko standard BS 25999 jest brany pod uwagę przy tworzeniu nowego międzynarodowego standardu zarządzania ciągłością działania ISO 22301. Należy wiedzieć, że komitet techniczny korzystał również z takich norm jak: ISO 31000 dotycząca ryzyka, NFPA 1600 dotycząca zarządzania w sytuacjach kryzysowych / katastrofach czy ANSI/ASIS SPC 1 dotycząca odporności organizacyjnej.

 

Etapy opracowania standardu

 

Organizacja ISO działa w oparciu o schemat przy opracowaniu nowych standardów.
W pierwszej kolejności na podstawie potrzeb i oczekiwań rynku tworzony jest Pierwszy Projekt Komitetu (Committee Draft 1). Każdy projekt wydany przez Komitet Techniczny jest walidowany. Po konsultacjach społecznych, walidacji i poprawkach tworzony jest Drugi Projekt Komitetu (Committee Draft 2). Na tych dwóch etapach dokonywane są największe zmiany w treści standardu. Kolejnym etapem jest publikacja Projektu Międzynarodowego Standardu (Draft International Standard). Następnym i przedostatnim już krokiem jest opracowanie Ostatecznego Projektu Międzynarodowego Standardu (Final Draft International Standard). Bardzo rzadko zdarza się, aby na tym etapie dokonywano zmian w wymaganiach. Przeważnie są to drobne zmiany i ta wersja publikacji staje się Standardem Międzynarodowym.

 

Norma ISO 22301 jest na etapie Projektu Międzynarodowego Standardu (Draft International Standard) i w tej wersji została opublikowana w listopadzie 2010 roku. Publikacja gotowego międzynarodowego standardu planowana jest na październik 2011 roku.

 

ISO 22301 vs BS 25999

 

Organizacje bardzo chętnie porównują standard ISO 22301 z BS 25999, zwłaszcza te, które już są certyfikowane na zgodność z BS 25999 lub rozważają taką certyfikację. ISO 22301 w swoim zakresie zawiera wszystkie zasady i procesy obecne w BS 25999 i wydaje się mało prawdopodobne aby dodatkowe i znaczące wymagania zawarto w ostatecznej wersji standardu. Jest to dobra wiadomość dla wielu, jednakże powstaną drobne zmiany jako wynik społecznych konsultacji.

 

Tak jak BS 25999, standard ISO będzie opublikowanych w dwóch wersjach. ISO 22301 będzie zawierał specyfikacje i jak już wspomniano powyżej powinien być dostępny w październiku 2011 roku. Nie znany jeszcze z nazwy standard z wytycznymi stosowania powinien być opublikowany do końca 2012 roku.

 

Komitet ISO, który opracowuje standard wykazuje wspólne podejście do terminologii, zasad i procesów w BS 25999 oraz tych użytych w nowym standardzie. Przegląd ISO 22301 i BS 25999 potwierdza, że każdy z nich zawiera następujące sekcje:

  • Ustanowienie polityki,
  • Zakres i cele ciągłości działania,
  • Zaangażowania kierownictwa,
  • Przeprowadzenie business impact analysis (BIA),
  • Nadzór nad dokumentami i zapisami,
  • Określenie wymaganych zasobów i ich zapewnienie,
  • Przegląd i ciągłe doskonalenie systemu zarządzania ciągłością działania.

 

Co ważne, oba standardy dzielą też koncepcję używania szkieletu systemu zarządzania do nadzoru i ciągłego doskonalenia polityki organizacji, procedur i procesów. Kierownictwo komitetów technicznych ISO wspiera nową formułę na podstawie której wszystkie standardy będą zawierały wspólną strukturę i tekst dla identycznych aspektów takich jak: przywództwo, polityka, planowanie i wsparcie

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.