Konina, a komunikacja w ISO 22000

Konina, a komunikacja w ISO 22000

Ostatnie doniesienia medialne na temat koniny w produktach z wołowiną sprowokowały mnie do napisania krótkiego artykułu, w którym chcę wyjaśnić, w jaki sposób wszyscy uczestnicy łańcucha żywnościowego mogą zwiększyć ochronę swojej marki i zabezpieczyć się przed ogromnymi stratami finansowymi oraz utratą zaufania wśród konsumentów.

 

Konina nie jest mięsem popularnym, choć konsumuje się ją w kilku krajach europejskich.

 

Spożywanie koniny nie jest szkodliwe, jeżeli mięso to znajduje się w oficjalnym obiegu i jest pod kontrolą służb weterynaryjnych. A co się dzieje, gdy tak nie jest?

 

Bezpieczeństwo żywności zgodnie z zapisami znajdującymi się normie ISO 22000:2005 odnosi się do występowania zagrożeń związanych z żywnością w momencie jej konsumpcji. Wystąpienie zagrożeń bezpieczeństwa żywności może mieć miejsce w każdym etapie łańcucha żywnościowego, dlatego też niezbędne jest odpowiednie nadzorowanie całego obszaru tego łańcucha. W rezultacie połączonych wysiłków wszystkich podmiotów uczestniczących w łańcuchu żywnościowym zapewniane jest bezpieczeństwo żywności. 

 

Z powyższego wynika, że każda organizacja jest odpowiedzialna za wybór, ocenę oraz monitorowanie i auditowanie swoich dostawców. 

 

Należy pamiętać, że do łańcucha żywnościowego należą firmy, które tworzą szereg składający się z: producentów pierwotnych, pośredników, wytwórców środków spożywczych, operatorów logistycznych, sieci super i hipermarketów, hurtowni i osiedlowych sklepów, w których każdego dnia miliony konsumentów robi zakupy. Z łańcuchem żywnościowym związani są również producenci maszyn i urządzeń, producenci środków do mycia i dezynfekcji, firmy świadczące usługi związane z ochroną przed szkodnikami, czy producenci materiałów opakowaniowych.

 

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa żywności w obszarze łańcucha żywnościowego w normie ISO 22000:2005 określono ogólnie znane elementy kluczowe:

 

  • Interaktywna komunikacja,
  • Zarządzanie systemem,
  • Programy wstępne,
  • Zasady HACCP.

 

Z powyższych punktów pozwolę sobie szerzej opisać komunikację.

 

Komunikacja w łańcuchu żywnościowym jest niezbędna do zapewnienia, że wszystkie mające znaczenie zagrożenia bezpieczeństwa żywności są zidentyfikowane i należycie nadzorowane w każdym jego etapie. Oznacza to komunikację pomiędzy organizacjami w obu kierunkach, od początku do końca (w tym wypadku od stajni do talerza) i na odwrót.

 

W aferze z koniną poszczególne ogniwa łańcucha żywnościowego komunikowały się ze sobą i to dobrze. Jednak nie po to żeby dbać o bezpieczeństwo konsumentów, ale po to by ich oszukać. Nie zapominając w tym przypadku o dystrybutorach żywności, których takie postępowanie naraziło na straty finansowe i utratę zaufania u konsumentów.

 

Długi łańcuch żywnościowy, w którym możemy wyróżnić wiele ogniw począwszy od producentów pierwotnych poprzez wielu pośredników, aż do dystrybutorów i konsumentów sprzyja takim sytuacjom ponieważ odpowiedzialność się rozmywa. Afera ta jak wiadomo dotyczy wielu krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Należy tu wymienić Rumunię, Cypr, Francję, Luksemburg, Holandię, czy Anglię i Irlandię nie zapominając o Bułgarii.

 

Z mojej praktyki wynika, że organizacje nie wiedzą, jakie zagrożenia mikrobiologiczne, fizyczne, chemiczne i biologiczne niosą ze sobą surowce dostarczane przez dostawców. Firmy kupujące surowce bardzo często nie auditują swoich dostawców oraz nie wymagają od nich informacji, czy w firmie funkcjonuje poprawnie opracowany, wdrożony, utrzymywany i doskonalony system zarządzania bezpieczeństwem żywności oparty na ogólnie przyjętych zasadach HACCP, które opisane są ISO 22000:2005, IFS Food, czy BRC Food.

 

Taka sytuacja ma miejsce, ponieważ wiele firm nie ma specjalistów z danej dziedziny, bo kadra zarządzająca nie traktuje szeroko pojętej jakości z należytą powagą, z powodu niedostatecznej liczby pracowników w działach jakości, braku szkoleń podnoszących kompetencje personelu oraz chęci osiągnięcia zysku za wszelką cenę. Z drugiej strony dostawcy, boją się deklarować, że ich produkt może nieść ze sobą zagrożenie bezpieczeństwa żywności. Wygodniej jest nie mówić, że produkt może być potencjalnie niebezpieczny, ponieważ nikt go od nas nie kupi. Tajemnicą Poliszynela jest wieść, że każdy produkt może być niebezpieczny, dlatego w firmach stosuje się Dobre Praktyki, systemy bezpieczeństwa żywności oparte na zasadach HACCP, szkoli się pracowników, wykonuje badania surowców, półproduktów i wyrobów gotowych. Przecież to wszystko stosuje się, aby podnosić to bezpieczeństwo. Każde ogniwo łańcucha powinno być zatem zainteresowane dobrą komunikacją a wśród uczestników rynku powinna być otwartość, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności.

 

W jaki sposób można podnieść poziom bezpieczeństwa żywności? 

 

Uczestnicy łańcucha żywnościowego powinni wywierać wpływ na swoich dostawców, aby wdrażali certyfikowane systemy zapewnienia i zarządzania bezpieczeństwem żywności ISO 22000:2005, IFS Food, czy BRC Food. ISOQAR auditując poszczególne ogniwa w łańcuchu żywnościowym będzie w stanie poznać wymagania współpracujących ze sobą firm i dzięki takiemu postępowaniu można osiągnąć efekt synergii, co z pewnością wpłynie na uszczelnienie łańcucha żywnościowego i zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia u finalnego konsumenta. Jeśli będziecie Państwo potrzebowali wsparcia w obszarze monitorowania i auditowania swoich dostawców pamiętajcie, że auditorzy ISOQAR CEE posiadają kompetencje niezbędne do oceny istniejących systemów w firmach i u ich dostawców. W czasie auditów pracownicy ISOQAR CEE będą zwracać uwagę na wszystkie wymagania, natomiast interaktywna komunikacja będzie naszym oczkiem w głowie. Brak informacji na temat zagrożeń o surowcach ma istotny wpływ na jakość wykonywanej Analizy Zagrożeń, która jest pierwszą zasadą HACCP. W mojej opinii od poprawnie wykonanej Analizy Zagrożeń w 80% zależy skuteczność istniejącego w danej organizacji systemu zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Poprawnie wykonana Analiza Zagrożeń spowoduje, że istotne zagrożenia będą pod kontrolą, a nasz system dzięki temu będzie szczelny i uchroni naszą firmę przed utratą wiarygodności, spadkiem przychodów, czy bankructwem.

 

Paweł Dąbrowski

Dyrektor Zarządzający ISOQAR CEE

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.