Czy ISO 9001 jest podstawą do ciągłego doskonalenia?

Czy ISO 9001 jest podstawą do ciągłego doskonalenia?

Wielu ekspertów, którzy mieli styczność z wcześniejszymi edycjami normy systemu zarządzania jakością ISO 9001 może odpuścić sobie myślenie, że norma dla tego systemu zarządzania to wszystko na temat: „powiedz co należy zrobić”, „zrób to co powiedziałeś” a potem udowodnij to.

 

Należy zacząć od tego co zmieniło się w wydaniu z 2000 roku i zostało przeniesione do wersji z 2008 roku, począwszy od wymogów doskonalenia ISO 9001. W pierwszym wierszu klauzuli 4.1 jest napisane, że organizacja musi ciągle doskonalić skuteczność swojego systemu zarządzania jakością. W jaki sposób organizacja ma to wykazać? Czy jest dostępny program lub chociaż same dowody na taką poprawę?

 

Podobnie, wymagane są dowody na zaangażowanie w ciągłe doskonalenie systemu zarzadzania jakością (5.1) oraz orientacji na klienta (5.2), która ma na celu poprawę satysfakcji klienta - w jaki sposób najwyższe kierownictwo to wykazuje?

 

Najwyższe kierownictwo musi udokumentować i ogłosić politykę firmy (5.3), która zawiera zobowiązanie do zaangażowania w ciągłe doskonalenie skuteczności systemu zarządzania jakością i ustalenie mierzalnych celów jakości związanych z polityką (5.4). W jaki sposób można zagwarantować istnienie i funkcjonowanie w praktyce powyższych dokumentów? Czy rzucają one wyzwanie dla dyrektorów zarządzających lub prezesów podczas budowania strategii firmy?

 

Kierownictwo musi wyznaczyć także osobę z wyższej kadry kierowniczej (5.5.2) do raportowania na temat wydajności lub poprawy skuteczności systemu. Należy także dokonywać przeglądu  systemu w zaplanowanych odstępach czasu w celu oceny czy istnieją możliwości doskonalenia (5.6.1 i 2) oraz zapisywania wszelkich decyzji i ustaleń z takich przeglądów (5.6.3). Następnie należy przeznaczyć wystarczającą ilość zasobów (6.1) w celu osiągnięcia ulepszeń.

 

Te wymagania są zapisane przed sekcją 8 zatytułowaną „Pomiary, analiza i doskonalenie”, która identyfikuje dalsze wymagania dla systemu zarządzania jakością ISO 9001 włączając w to: planowanie procesu doskonalenia (8.1); pomiary zadowolenia klienta i używanie uzyskanych wyników (8.2.1); osiągnięcie zaplanowanych wyników procesów (8.2.3); analizę informacji do identyfikacji potencjalnych obszarów doskonalenia (8.4) oraz całą klauzulę „Doskonalenie” (8.5), gdzie wszystkie z powyższych są podsumowane (8.5.1). Dwie kolejne klauzule opisują jak organizacje powinny zarządzać działaniami korygującymi włączając w to zapobieganie ponownemu pojawieniu się problemu przez analizę przyczyny źródłowej (8.5.2) oraz oddzielnie używając proaktywnych pomiarów do identyfikacji potencjalnych problemów i ich zapobiegania przed wystąpieniem (8.5.3).

 

Z jednej strony twierdzi się, że każda organizacja, która stosuje się do wszystkich wymagań normy będzie prawdziwie „jakościową” firmą, natomiast z drugiej strony autor szacuje, że mniej niż 50% z ponad miliona organizacji certyfikowanych na ISO 9001 jest bliska bycia „jakościową”. Dlaczego tak się dzieje? Czy wszyscy konsultanci traktują z przymrużeniem oka te fundamentalne zasady podczas wdrożenia? Czy jednocześnie audytorzy trzeciej strony pozwalają organizacjom, które nie spełniają wymagań, na przejście przez certyfikację?

 

Wokół sukcesu normy systemu zarządzania jakością istnieje duży przemysł. Począwszy od organizacji opracowujących normy przez firmy wdrożeniowe, specjalistów ds. jakości, audytorów aż do jednostek certyfikujących. Każda z tych organizacji ma określoną rolę do odegrania.

 


Przy publikacji edycji normy w 2000 roku deklarowano, że ta edycja „zmieni realia rynku”. Przekształcono drętwe 20 klauzul podejścia „dokumentujcie wszystko” w serie norm zbudowanych w oparciu o 8 niezłomnych zasad zarządzania jakością z podejściem PDCA do ciągłego doskonalenia. Patrząc jednak na obecną sytuację systemów zarządzania jakością i pomimo edycji normy z 2008 roku możemy powiedzieć, że obietnica zmiany realiów nie została spełniona.

 

Co możemy więc zrobić? ISO 9001 jest szeroko używaną normą i formułuje szablon do ciągłego doskonalenia. Musimy zacząć podnosić poprzeczkę w każdym obszarze tak aby firmy wdrożeniowe pomagały wdrożyć system, z którego Zarząd będzie dumny, a Klienci będą dostrzegać dowody na doskonalenie produktów i usług.

 

Na podstawie artykułu “ISO 9001 - the foundation for continuous improvement?” - Paul Simpson.

 

Paul Simpson, członek FCQI CQP (Chartered Quality Professional), jest szefem ochrony marki Noble Denton. Jest również członkiem ISO TC 176-komitetu technicznego odpowiedzialnego za opracowanie norm i wytycznych serii ISO 9000.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.