Czy warto wdrażać ISO 9001?

Czy warto wdrażać ISO 9001?

Norma ISO 9001 dotyczy systemu zarządzania jakością. Wiele firm, zwłaszcza dużych inwestuje, aby uzyskać certyfikat potwierdzający wdrożenie i utrzymanie tego systemu.

 

Co tak na prawdę zaleca norma ISO 9001? Między innymi systematyczne planowanie produkcji, usług oraz nadzór nad nimi, maksymalizację zadowolenia klientów, stałe doskonalenie organizacji.

Każda ułożona firma, nawet bez ISO 9001, stara się kontrolować te pola. Jednak certyfikat stanowi dowód osiągniętej sprawności w zarządzaniu jakością.

 

W Polsce certyfikat ISO 9001 posiada około 15 tys. firm. Wielu przedsiębiorców zastanawia się czy opłaca się im wdrożyć ISO 9001 nawet w małych przedsiębiorstwach i jakie są tego realne korzyści.

 

Wyniki badań przeprowadzonych przez PB Online w 2010 roku jasno mówią, że ponad połowa przedsiębiorstw, które zdecydowały się na wdrożenie systemu ISO 9001 uważa, że ta decyzja przyniosła im oczekiwane korzyści.

 

Poniżej prezentujemy jakie problemy napotykają firmy, które planują uzyskać certyfikat. Przedstawiamy także jakie korzyści oraz jakie negatywne skutki wdrożenia dostrzegają.

 

W badaniu uczestniczyło ponad 500 firm, które w ostatnich 15 latach wdrożyły ISO 9001. Badane przedsiębiorstwa pochodziły z różnych branż.

 

Ponad 87% badanych stwierdziło, że decyzja dotycząca wdrożenia ISO 9001 była korzystna. Co więcej połowa respondentów zadeklarowała bezproblemowy proces wdrażania systemu zarządzania jakością. Zaledwie dla 4,1% badanych wdrożenie ISO 9001 nie przyniosło spodziewanych efektów.

 

Najbardziej pozytywnie wdrożenie systemu oceniły firmy z branży przemysłowej i usług ochrony zdrowia. Odczuły one usprawnienie obiegu dokumentów, poprawę jakości usług, komunikacji wewnętrznej i kontaktów z kontrahentami biznesowymi.

 

Problemy z jakimi borykają się firmy wdrażające system zarządzania to przede wszystkim opór pracowników wobec procesu wdrożenia oraz nadmiar procedur, instrukcji i formularzy. Poza tym okazuje się, że im wyższe przychody, większa liczba pracowników oraz dłuższy okres funkcjonowania firmy, tym opłacalność wdrożenia ISO 9001 oceniana jest wyżej.

 

Według respondentów, najbardziej przydatnymi w praktyce wymiarami funkcjonowania systemu są zarządzanie zasobami oraz pomiar, analiza i doskonalenie.

 

Najczęściej podawanymi powodami wdrożenia ISO 9001 była potrzeba dostosowania się do oczekiwań i wymagań swoich klientów. Kolejnym czynnikiem była chęć podniesienia jakości produktów, usług oraz prestiżu firmy. Wszystko to prowadzi bowiem do bardziej sprawnego zarządzania firmą.

 

W określonych przypadkach inwestycja związana z wdrożeniem ISO 9001 przekłada się na konkretne profity. Pozwala chociażby z większą szansą na wygranie startować w przetargach publicznych. Z badań wynika także, że wyroby firm bez certyfikatu jakości coraz częściej są pomijane przez klientów UE już przy wstępnym wyborze.

 

Badani zauważyli także minusy. Według nich związane są one ze zwiększeniem biurokracji, wzrostem kosztów jednostkowych czy zmniejszeniem wydajności pracy. Negatywne strony dostrzegło jednak tylko 15% respondentów.

 

Powodem wystąpienia wyżej wymienionych, negatywnych skutków wdrożenia ISO 9001 jest bardzo często długość przygotowywania się do auditu certyfikującego. I tak najwięcej ujemnych następstw zaobserwowano wśród badanych, którzy wdrażali ISO ponad dwa lata. U niemal 80% firm proces wdrażania ISO zajął jednak mniej niż 12 miesięcy.

 

Podsumowując, nie wszystkie firmy muszą posiadać certyfikat ISO 9001. Jest to tylko i wyłącznie decyzja kierownictwa. Powinna być ona rozważona, na ile ponoszenie kosztów wiązanych zostanie zrekompensowane wymiernymi korzyściami. Dobrze opracowany i wdrożony system zarządzania jakością może być korzystną inwestycją, która ma szansę przynieść wymierne benefity.

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.