Badanie dotyczące naruszeń bezpieczeństwa informacji

Badanie dotyczące naruszeń bezpieczeństwa informacji

Zmiany biznesowe oraz naciski ze strony mediów powodują konieczność skupienia się na bezpieczeństwie

 

Środowisko biznesowe zmienia się gwałtownie. Organizacje stają się coraz bardziej powiązane przez Internet. Sieci społecznościowe oraz zewnętrzne usługi hostingowe sprawiły, że wykorzystanie Internetu nie ogranicza się tylko do przeglądania stron internetowych, czy sprawdzenia e-maila. Sieci bezprzewodowe (Wireless) oraz telefonia internetowa (VoIP) stały się ostatnio głównym źródłem komunikacji.

 

34%

respondentów jest krytycznie nastawiona na zewnętrzne usługi hostingowe, które są dostępne przez Internet.

32%

respondentów rozważa możliwość wykorzystania sieci społecznościowych jako istotnych dla ich działalności.

85% (42%)

respondentów używa sieci bezprzewodowej (Wireless).

47% (17%)

respondentów używa telefonii internetowej (VoIP).

 

Dane porównawcze z 2008 roku podano w nawiasach

 

Biorąc pod uwagę recesję, a co się z tym wiąże, nacisk na ograniczenie wydatków, można się spodziewać, że nakłady na bezpieczeństwo spadną. Jednak w przeciwieństwie do tego przypuszczenia, respondenci z małych organizacji przeznaczają na bezpieczeństwo środki na najwyższym poziomie jaki kiedykolwiek zanotowano w takim badaniu.

 

Zmieniające się środowisko, w połączeniu z presją spowodowaną przez media, zapewniło bezpieczeństwu wysoki poziom na liście priorytetów Zarządów organizacji.

 

77% (81%)

respondentów uważa, że dla ich najwyższego kierownictwa bezpieczeństwo informacji stanowi wysoki lub bardzo wysoki priorytet.

90% (94%)

respondentów utrzymało lub podniosło wydatki na bezpieczeństwo w zeszłym roku.

10% (7%)

budżetu IT w małych organizacjach przeznaczane jest nabezpieczeństwo.

 

Dane porównawcze z 2008 roku podano w nawiasach

 

Niestety, tak jak w przeszłości, kontrola bezpieczeństwa wydaje się rozwijać wolniej niż wykorzystywanie nowych technologii.

 

Wykorzystywane są nowe luki w bezpieczeństwie

 

Zmieniające się środowisko biznesowe stwarza powstawanie nowych luk w zabezpieczeniach. Przestępcy opracowują techniki wykorzystujące luki w zabezpieczeniach, czego wynikiem jest coraz bardziej powszechne zjawisko cyberprzestępczości. Po spadku w ciągu ostatnich kilku lat, liczba i koszt naruszenia bezpieczeństwa wydaje się rosnąć w szybkim tempie

Podobnie jak w przeszłości, duże organizacje (zatrudniające powyżej 250 pracowników) są najbardziej zagrożone naruszeniem bezpieczeństwa. Liczba naruszeń i kosztów poszczególnych incydentów znacznie wzrosła w porównaniu z poziomem z 2008 r.

 

92% (72%)

respondentów z dużych organizacji doznało naruszenia bezpieczeństwa w ciągu ostatniego roku.

45 (15)

średnia (mediana) liczba naruszeń bezpieczeństwa w ciągu ostatniego roku.

£280 tys. - £690 tys.

(£90 tys. - £170 tys.)

średni koszt najgorszego zdarzenia w dużych organizacji.

 

Dane porównawcze z 2008 roku podano w nawiasach.

 

Małe organizacje (zatrudniające mniej niż 50 pracowników) również cierpią z tego powodu. Prawie dwa razy więcej badanych zostało dotkniętych tym problemem niż w 2008 roku.

 

83% (45%)

respondentów z małych organizacji doznało naruszenia bezpieczeństwa w ciągu ostatniego roku.

14 (6)

średnia (mediana) liczba naruszeń bezpieczeństwa w ciągu ostatniego roku.

£27.5 tys. - £55 tys.
(£10 tys. - £20 tys.)

średni koszt najgorszego zdarzenia w małych organizacji.

 

Dane porównawcze z 2008 roku podano w nawiasach.

 

Orientacyjny całkowity koszt naruszeń w Wielkiej Brytanii stanowi kwotę rzędu kilku miliardów funtów rocznie. Badani pesymistycznie patrzą w przyszłość, zaś tylko 16% oczekuje mniejszej liczby incydentów związanych z bezpieczeństwem w przyszłym roku.

 

Nowe zagrożenia zwiększają wymagania asekuracji

 

Nowa fala robaków internetowych (takich jak Conficker) przejęła komputery, które są następnie wykorzystywane do rozsyłania spamu lub ataków na inne organizacje. Złośliwe oprogramowanie bada obronę zainstalowaną w organizacji lub też samą organizację i pozwala hakerom na dostęp i kradzież poufnych danych.

 

62% (21%)

badanych z dużych organizacji było zarażonych wirusem lub złośliwym oprogramowaniem w ubiegłym roku.

61% (31%)

badanych z dużych organizacji, u których wykryto znaczącą próbę włamania się do ich sieci w ubiegłym roku.

15% (13%)

badanych z dużych organizacji, u których wykryto realne uzyskanie dostępu do sieci przez nieupoważnione osoby z zewnątrz ich sieci w ciągu ostatniego roku.

25% (11%)

badanych z dużych organizacji, którzy ucierpieli z powodu ataku typu DoS w ostatnim roku.

 

Dane porównawcze z 2008 roku podano w nawiasach.

 

Raport respondentów z małych organizacji przedstawia podobny wzrost ataków zewnętrznych. Dla przykładu, trzy razy więcej z nich zostało zaatakowanych przez wirusy niż w roku 2008.

 

Te ataki stwarzają zapotrzebowanie na zabezpieczanie dotyczące całego obszaru łańcucha dostaw. Obowiązkowe wymogi bezpieczeństwa są coraz bardziej powszechne. Więcej organizacji musi dostosować się do standardów takich jak PCI oraz wymagań rządowych.

 

Jednak obecnie, organizacje nie wydają się być dobrze przygotowane do spełnienia restrykcji związanych z szerszym wymaganiem asekuracji. W szczególności, organizacje, które korzystają z usług trzeciej strony, często nie wymagają tego samego poziomu ubezpieczenia, jakiego ich klienci domagają się od nich.

 

68%

badanych z dużych organizacji zostało poproszonych przez swoich klientów o wskazanie zgodności z normami bezpieczeństwa.

61%

badanych z dużych organizacji zapewnia, że ich umowy z dostawcami trzeciej strony zawierają elementy dotyczące bezpieczeństwa.

27%

badanych z dużych organizacji uzyskuje raporty od zewnętrznych dostawców na temat przypadków naruszenia bezpieczeństwa, które dotyczą ich danych.

17%

badanych z bardzo poufnymi danymi przechowywanymi u zewnętrznego providera, który zapewnia, że dane są szyfrowane.

 

Skuteczna ochrona przed zagrożeniami wymaga właściwego zachowania się wobec bezpieczeństwa

 

Wzrost incydentów spowodowany jest bardziej złożonymi zagrożeniami, które pojawiły się w ciągu ostatnich dwóch lat. Kontrole techniczne nie są już izolacją, która wystarcza do ochrony organizacji. Kombinacja zaangażowania ludzi, technologii i procesów jest obecnie wymagana.

 

W szczególności dotyczy to dużych organizacji, które doświadczyły wzrostu poważnych naruszeń poufności.

 

46%

badanych z dużych organizacji zatrudnia pracowników, którzy utracili lub spowodowali wyciek poufnych danych.

45%

przypadków naruszenia poufności uznano za poważne lub bardzo poważne (w porównaniu z jedynie 15% innych rodzajów naruszeń).

 

Zachęcające jest to, że liczba organizacji z opracowaną polityką bezpieczeństwa jest wyższa niż kiedykolwiek. Jednak, polityka bezpieczeństwa jest przydatna tylko wtedy, gdy pracownicy ją rozumieją i stosują się do jej założeń. Przekazanie informacji przez całość dużej organizacji stanowi duże wyzwanie. Tylko jedna na pięć organizacji wierzy, że jej polityka jest znana i poprawnie rozumiana.

 

90% (88%)

badanych z dużych organizacji posiada formalnie udokumentowaną politykę bezpieczeństwa.

68% (65%)

badanych z dużych organizacji posiada wdrożony system ISO 27001 (częściowo lub całkowicie).

52% (26%)

badanych z dużych organizacji zapewnia pracownikom ciągłą edukację z zakresu bezpieczeństwa.

30%

badanych z dużych organizacji wierzy, że odpowiedzialność za posiadane dane i ich bezpieczeństwo są jasno określone.

19%

badanych z dużych organizacji kontroluje co ich pracownicy umieszczają na serwisach społecznościowych.

 

Dane porównawcze z 2008 roku podano w nawiasach.

 

Biorąc pod uwagę rosnący poziom naruszeń można zauważyć, że krytyczną kwestią niż kiedykolwiek wcześniej jest podnoszenie świadomości o bezpieczeństwie wśród wszystkich pracowników.

 

Powyższa publikacja została przygotowana w celu udzielenia ogólnych wskazówek osobom zainteresowanym, nie stanowi profesjonalnego doradztwa. Nie powinni Państwo podejmować działań opartych na informacjach zawartych w niniejszej publikacji bez uzyskania szczegółowego profesjonalnego doradztwa.

 

Badanie zostało przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers LLP. 

Skontaktuj się z nami

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informujemy, iż Administratorem Państwa danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa.  Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celach kontaktowych niezbędnych do realizacji usługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.„

>>Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ISOQAR CEE sp. z o.o jako administratora danych osobowych, w celach otrzymywania informacji handlowych i marketingowych wysyłanych na podany adres e-mail na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO. Więcej informacji w Polityka prywatności

Polityka prywatności

Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych na potrzeby newsletter

W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną: iod@isoqar.pl

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach wysyłki i otrzymywania newslettera.

  4. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywać się będzie na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE RODO

  5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane do czasu cofnięcia przez Panią/Pana zgody. 

  6. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa. 

  7. W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 

  8. Ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

  9. W przypadku uznania, że przetwarzanie przez Administratora Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO). 

  10. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne, jednak jest warunkiem wysyłki newslettera.

  11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, nie będą poddawane profilowaniu.

  12. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego (UK).

Klauzula informacyjna zapytanie ofertowe

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej RODO) informuję, iż:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ISOQAR CEE sp. z o.o  z siedzibą w Warszawie,  adres: ul.   Wąwozowa 11,  02-796 Warszawa, NIP 9512091016, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego  przez Sąd Rejonowy w dla m.st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000178492, 

2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Krzysztofa Radtke, z którym można się skontaktować drogą elektroniczną:  iod@isoqar.pl

3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

•             odpowiedzi na zapytanie ofertowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO

więcej informacji pod linkiem

•             kontaktu w celu przekazania informacji marketingowych i handlowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO

•             w celu realizacji prawnie uzasadnionego interesu Spółki, polegającego na ewentualnym ustaleniu lub dochodzeniu roszczeń lub obronie przed roszczeniami, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

4. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą wspólnicy i pracownicy Administratora w zakresie swoich obowiązków służbowych na podstawie upoważnienia.

5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;

6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do czasu zakończenia współpracy lub do czasu cofnięcia przez Pani/Pana zgody.

7. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych.

8. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego- Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.;

9. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne w celu realizacji przedmiotu umowy/ jest konieczne w związku z przepisami szczególnymi ustawy (przetwarzanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym). W przypadku niewyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowy, Administrator może zrezygnować z zawarcia umowy.

10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania tzn. żadne decyzje wywołujące wobec osoby skutki prawne lub w podobny sposób na nią istotnie wpływające nie będą oparte wyłącznie na automatycznym przetwarzaniu danych osobowych i nie wiążą się z taką automatycznie podejmowaną decyzją.